11.9 C
Athens
Τετάρτη, 18 Δεκεμβρίου, 2024
ΑρχικήΠολιτικήΓνώμηΤα αποτελέσματα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης

Τα αποτελέσματα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης


Tου Γιάννη Μυταυτσή,

Φτάνοντας προς το τέλος των επώδυνων μέτρων που πήρε η κυβέρνηση Κυριάκου Μητσοτάκη προκειμένου να περιορίσει τον νέο ιό, κάνουμε μια αποτίμηση της κατάστασης. Δεν επέλεξα να κάνω μια γενικότερη αποτίμηση, αλλά μια ειδικότερη, δηλαδή για την Παιδεία και την εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση. 

Βλέποντας την όλη κατάσταση στην αρχή του εγχειρήματος θεώρησα πως είναι μια εξέλιξη της τεχνολογίας που αργά ή γρήγορα θα διείσδυε και στις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Όμως, αυτή η γενικότερη αλλαγή στη ζωή κάθε ανθρώπου, η καραντίνα, ο ατομικός περιορισμός σε συνδυασμό με τον φόβο, αλλά και η μετάβαση σε μια ασυνήθιστη καθημερινότητα σίγουρα δημιούργησε προβλήματα σε όλους τους τομείς που έχουν να κάνουν με τον άνθρωπο. Έτσι ένας διδάσκοντας, ο οποίος δεν έχει την πλήρη κατάρτιση για να ανταποκριθεί σε μια τέτοια αλλαγή της εκπαιδευτικής διαδικασίας αντιμετώπισε προβλήματα ή ακόμη δεν μπόρεσε να διδάξει το μάθημα του. Αν και στις πρώτες δυο βαθμίδες της εκπαίδευσης γίνεται επανάληψη της ύλης που είχε διδαχθεί στις τάξεις. Στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, τα προβλήματα μπορεί να μην είναι ορατά αλλά είναι σημαντικά. Τα ΑΕΙ της χώρας καταβάλουν μεγάλη προσπάθεια από την αρχή αυτής της κατάστασης, ώστε να ανταποκριθούν καθηγητές και φοιτητές στο νέο εγχείρημα. Μια διαδικασία δύσκολη για μεγάλο μέρος των πανεπιστημιακών της χώρας που πιθανότατα πριν την κατάσταση αυτήν δεν κλήθηκαν να χρησιμοποιήσουν τέτοια μέσα και σήμερα προσπαθούν να ανταποκριθούν με κάθε τρόπο, όχι μόνο στη διδασκαλία αλλά και στα προβλήματα των φοιτητών σχετικά με τις σημειώσεις, το διάβασμα κ.α. Συνεπώς, ένας φοιτητής στο Πανεπιστήμιο δεν παρακολουθεί μόνο μαθήματα, αλλά χρησιμοποιεί και τις άλλες παροχές που διαθέτει το πανεπιστήμιο, κυρίως την πρόσβαση σε βιβλιοθήκες. 

Έτσι, οδεύοντας προς την εξεταστική περίοδο, η πρόβλεψη είναι να εξεταστεί η πλειονότητα των μαθημάτων με διαδικτυακά μέσα (προφορική διαδικτυακή εξέταση, εξέταση μέσω εφαρμογών e-class) ή με απαλλακτικές εργασίες και όχι με δια ζώσης εξέταση. Σεβόμενος την υγεία των συνανθρώπων μας, φοιτητών–διδασκόντων και των οικογενειών τους, έχω την εξής απορία. Ποιο αδιάβλητο της διαδικασίας θα εξασφαλιστεί με αυτούς τους τρόπους εξέτασης; Ποια αντικειμενική εξέταση θα έρθει εις πέρας; Παράγουμε – προάγουμε τη γνώση με την εξ’ αποστάσεως διαδικτυακή εξέταση; Δυστυχώς, τίποτα από αυτά δεν πετυχαίνουμε. Καθώς, υπάρχουν μαθήματα που δεν μπορούν να εξεταστούν εξ’ αποστάσεως και δεν καλύπτονται από ένα μόνο σύγγραμμα, τα οποία πρέπει να διανεμηθούν κατ’ οίκον από τον Εύδοξο και η ακριβής ημερομηνία παράδοσης στους φοιτητές ακόμη είναι άγνωστη, δηλαδή μπορεί να παραδοθεί μερικές μέρες πριν εξεταστεί το μάθημα. Συνεπώς, είναι απαραίτητη η χρήση της βιβλιοθήκης από τους φοιτητές, δηλαδή ο δανεισμός και όχι η χρήση των αναγνωστηρίων. Εφόσον θα συνεχιστεί η εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση και στη συνέχεια εξέταση, οφείλει το υπουργείο σε συνεργασία με τα πανεπιστήμια να εξασφαλίσει μέσω των προσωπικών διαπιστευτηρίων των φοιτητών είσοδο σε ηλεκτρονικές βιβλιοθήκες. 

Όσον αφορά τα μέτρα τα οποία έλαβε το Υπουργείο Παιδείας γενικότερα για την εκπαίδευση, φαίνεται πως θεωρεί ανεύθυνους τους φοιτητές που δεν είναι σε θέση να καταλάβουν τι πάει να πει κίνδυνος της υγείας και βλέπει την υπευθυνότητα στα μάτια των μαθητών, γι’ αυτό επιλέγει να ανοίξει τα σχολεία και όχι τα Πανεπιστήμια. Απορίας άξιο είναι πως το ΥΠΑΙΘ έκανε διάγγελμα έχοντας ολοκληρωμένο πλάνο για την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση και όχι για την Τριτοβάθμια, καθώς η Υπουργός αφιέρωσε μόλις ένα λεπτό από το διάγγελμα της για τα Πανεπιστήμια.

Παρόλα αυτά οποίο και αν είναι το αποτέλεσμα όλου αυτού του εγχειρήματος αξίζουν συγχαρητήρια στους διδάσκοντες που πάλεψαν και παλεύουν για να μεταλαμπαδεύσουν τη γνώση. Ας ελπίσουμε καμία εκπαιδευτική βαθμίδα να μην αποδειχτεί πειραματόζωο.


Ιωάννης Μυταυτσής

Γεννήθηκε στον Άγιο Νικόλαο Χαλκιδικής. Είναι απόφοιτος του τμήματος Ελληνικής Φιλολογίας του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης και μεταπτυχιακός φοιτητής στο ΠΜΣ Βυζαντινής Φιλολογίας - Παλαιογραφίας, στο ίδιο τμήμα. Στις αυτοδιοικητικές εκλογές του Μαϊου ήταν υποψήφιος κοινοτικός σύμβουλος στην κοινότητα Αγίου Νικολάου.

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Ιωάννης Μυταυτσής
Ιωάννης Μυταυτσής
Γεννήθηκε στον Άγιο Νικόλαο Χαλκιδικής. Είναι απόφοιτος του τμήματος Ελληνικής Φιλολογίας του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης και μεταπτυχιακός φοιτητής στο ΠΜΣ Βυζαντινής Φιλολογίας - Παλαιογραφίας, στο ίδιο τμήμα. Στις αυτοδιοικητικές εκλογές του Μαϊου ήταν υποψήφιος κοινοτικός σύμβουλος στην κοινότητα Αγίου Νικολάου.