Της Μαρίας Κορδαλή,
Ανησυχία επικρατεί τις τελευταίες μέρες. Ο COVID-19 μπορεί να άλλαξε τις ζωές μας 180 μοίρες θέτοντας άλλες προτεραιότητες, όμως η «επόμενη μέρα» δεν είναι μακριά. Η χώρα μας άλλωστε ανήκει σ’ εκείνες που προέταξε την υγεία των πολιτών της απέναντι στην αδύναμη οικονομία της και το κυριότερο έλαβε δραστικά μέτρα γρήγορα, αποφασιστικά και με αμεσότητα.
Η επόμενη μέρα όμως είναι σχεδόν εδώ. Και με τις Πανελλαδικές εξετάσεις προ των πυλών, σχολεία και πανεπιστήμια κλειστά ένα είναι το ερώτημα που απασχολεί κύκλους εκπαιδευτικών, ακαδημαϊκών αλλά και μαθητές, φοιτητές, γονείς: τι θα γίνει με την εκπαίδευση;
Την Τετάρτη 29 Απριλίου η Υπουργός Παιδείας Ν. Κεραμέως ανακοίνωσε το άνοιγμα των σχολείων (Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση) στις 18 Μαΐου. «Προτεραιότητα μας είναι οι μαθητές της Γ λυκείου» δήλωσε η Υπουργός και για τον λόγο αυτό τα σχολεία θα ανοίξουν αποκλειστικά για τους υποψηφίους των Πανελλαδικών στις 11 Μαΐου, προκειμένου να ολοκληρωθεί η προετοιμασία τους μέσω προσομοιώσεων. Οι αλλαγές που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι υποψήφιοι της γενιάς του 2002 είναι πολλές. Το εκπαιδευτικό σύστημα έχει διαφοροποιηθεί και η εξεταζόμενη ύλη μειώθηκε αισθητά λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού. Ήταν το λιγότερο που μπορούσε να γίνει αφού με σχολεία και φροντιστήρια κλειστά ο μόνος τρόπος επικοινωνίας των υποψηφίων με τους καθηγητές τους ήταν μέσω της τηλεκπαίδευσης. Μία τηλεκπαίδευση που έχει και αρνητικά στοιχεία αφού, όπως μαρτυρούν οι μαθητές, «μπορεί να θεωρηθεί υποκατάστατο αλλά σε καμία περίπτωση δεν συγκρίνεται με την διά ζώσης μάθηση, και την επαφή παιδιών και εκπαιδευτικών».
Ο υποψήφιος των φετινών πανελλαδικών έχει να αντιμετωπίσει πολλά. Πέρα από τα προφανή: άγχος, στρες, ανησυχία, η σκέψη και μόνο ότι εξαιτίας της πανδημίας υφίστατο έστω και για λίγο το ενδεχόμενο να αναβληθούν οι εξετάσεις για τον Σεπτέμβρη τον τρομοκρατούσε. Τις ανησυχίες του ήρθε να «καθησυχάσει» η επίσημη ανακοίνωση του Υπουργείου. Οι εξετάσεις θα διεξαχθούν κανονικά. Πώς όμως; Τι μπορεί να γίνει ώστε οι υποψήφιοι να δώσουν κανονικά, προφυλάσσοντας όμως και την υγεία τους;
Το Υπουργείο Υγείας μαζί με τον Εθνικό Οργανισμό Δημόσιας Υγείας επεξεργάστηκαν λύσεις που μπορούν να υλοποιηθούν. Οι προτάσεις που έπεσαν στο τραπέζι ήταν πολλές. Αίθουσες με λιγότερους μαθητές και περισσότερα τμήματα είναι κάποιες, ενώ το άνοιγμα των σχολείων μία εβδομάδα νωρίτερα στις 11 Μαΐου κρίνεται ως ιδανική λύση προκειμένου τα παιδιά να αναπροσαρμοστούν με ευκολία στην νέα πραγματικότητα. Σε πρακτικό επίπεδο, προτείνονται και εξωτερικά μαθήματα στα προαύλια των λυκείων ώστε να τηρείται η αναγκαία απόσταση των δύο μέτρων μεταξύ μαθητών. Όσο για την εξέταση, συζητείται το ενδεχόμενο περισσότερων επιτηρητών και λιγότερων εξεταζόμενων ανά αίθουσα. Ως ημερομηνία έναρξης ορίστηκε η 15η Ιουνίου του 2020 για τα Γενικά Λύκεια και η επομένη, 16η για τα Επαγγελματικά Λύκεια με πρώτο εξεταζόμενο μάθημα την Νεοελληνική Γλώσσα (Έκθεση). Στην συνέχεια οι μαθητές θα δοκιμαστούν στα μαθήματα προσανατολισμού τους ενώ οι εξετάσεις θα λήξουν στις 26 Ιουνίου για τους υποψήφιους των Γενικών Λυκείων, και στις 30 για τους υποψήφιους των Επαγγελματικών Λυκείων αντιστοίχως.
Σε ό,τι αφορά την πρωτοβάθμια εκπαίδευση, την Τετάρτη 29/4 η Υπουργός ανακοίνωσε το ενδεχόμενο ανοίγματος δημοτικών και νηπιαγωγείων, αν όλα βαίνουν καλώς συγκριτικά με την διασπορά της πανδημίας και έχει επιτευχθεί η μείωση αυτής. Η απόφαση εδράζεται κυρίως στο ζήτημα της προστασίας της δημόσιας υγείας και της προφύλαξης των παιδιών μίας ιδιαίτερης κοινωνικής μερίδας που, αν και παρουσιάζει λίγα κρούσματα, εγκυμονεί «επικινδυνότητα για τις μεγαλύτερες ηλικίες» όπως τόνισε ο Σύμβουλος του Υπουργείου Υγείας κ. Σ. Τσιόδρας.
Με το θέμα των Πανελλαδικών να έχει δρομολογηθεί και τους υποψήφιους να έχουν επικεντρωθεί στην ολοκλήρωση του διαβάσματος τους, το ενδιαφέρον της κοινής γνώμης στρέφεται στον ακαδημαϊκό κόσμο.
Για τα πανεπιστήμια της χώρας μας το κλίμα φαντάζει λιγότερο ευοίωνο. Αβεβαιότητα επικρατεί μετά τις ανακοινώσεις του Υπουργείου για διεξαγωγή της εαρινής εξεταστικής δίχως την φυσική παρουσία των φοιτητών. Κάποιες από τις λύσεις που έχουν προταθεί είναι προφορική εξέταση μέσω τηλεκπαίδευσης καθώς και βαθμολόγηση με βάση εργασίες πάνω στο εκάστοτε αντικείμενο σπουδών, κάτι που μοιάζει ακατόρθωτο δεδομένου ότι οι φοιτητές δεν έχουν παραλάβει ακόμη τα διδακτικά τους συγγράμματα, η διανομή των οποίων αναμένεται να ολοκληρωθεί στις 15 Ιουνίου και οι βιβλιοθήκες παραμένουν κλειστές, πράγμα που καθιστά δυσκολότερη την εύρεση βιβλιογραφιών αναγκαίων για την ολοκλήρωση μιας ακαδημαϊκής εργασίας. Για το τελευταίο ευτυχώς υπάρχει κάποια λύση αφού αρκετές σχολές με πρωτοβουλία τους δημιουργούν ηλεκτρονικές βάσεις υλικού για να βοηθήσουν τους σπουδαστές στο διάβασμα και την πραγμάτωση των εργασιών τους.
Αισιόδοξα νέα επιφύλασσαν οι ανακοινώσεις του Υπουργείου και στις πολυτεχνικές και θετικές σχολές, δεδομένου ότι ανακοινώθηκε το άνοιγμα τους στις 25 Μαΐου. Οι σχολές αυτές έχουν μια ιδιαίτερη φύση αφού το εξάμηνο τους δεν μπορεί να περατωθεί χωρίς την διεξαγωγή εργαστηρίων. Φαίνεται πως οι φοιτητές επιστρέφουν έστω και για λίγο στα ακαδημαϊκά εργαστήρια προκειμένου να μπορέσουν να δώσουν και εκείνοι εξετάσεις με πληρότητα της ύλης τους. Ως πιθανές ημερομηνίες έναρξης της εαρινής εξεταστικής αναφέρονται οι 10-15 Ιουνίου 2020, ενώ για πιο διεξοδικές οδηγίες αναμένεται απόφαση της Συνόδου Πρυτάνεων που θα διεξαχθεί μέσα στην τρέχουσα εβδομάδα.
Σαφείς ήταν οι δηλώσεις του κ. Αθανάσιου Δημόπουλου, Πρύτανη του Πανεπιστημίου Αθηνών, ως προς την επαναλειτουργία των ΑΕΙ. «Εμείς ως πανεπιστήμιο στόχος μας είναι να μην χαθεί το εξάμηνο» είπε εκφράζοντας επιθυμία αποφυγής πραγματοποίησης της εξεταστικής σε μεγάλα αμφιθέατρα χωρητικότητας 500 ατόμων. Δήλωσε πως κάτι τέτοιο πρέπει να αποφευχθεί λόγω σοβαρού υγειονομικού κινδύνου και ενδεχόμενης διασποράς του ιού από τους σπουδαστές. Είναι άλλωστε γνωστό από δηλώσεις του Υπουργείου Υγείας ότι οι φοιτητές και γενικότερα οι ηλικίες 20 και άνω κρίνονται ως ομάδα σοβαρής επικινδυνότητας προς διασπορά του ιού συγκριτικά με τα μικρότερα παιδιά, όπως απεδείχθη από πειράματα που διεξήχθησαν σε χώρες του εξωτερικού.
Τι «μέλλει γενέσθαι» λοιπόν στην εκπαίδευση; Ποια η επόμενη μέρα για μαθητές και φοιτητές; Με δεδομένη την ύπαρξη οργάνωσης και αποφασιστικότητας δεν έχουμε παρά να ελπίζουμε για το καλύτερο δυνατό. Άλλωστε όταν διακυβεύονται ανθρώπινες ζωές καθημερινά, όπως στην δική μας περίπτωση, όλα τα υπόλοιπα μπορούν να περιμένουν για λίγο.
Κατάγεται από την Αθήνα. Εκεί ζει, δραστηριοποιείται και ονειρεύεται. Σε ακαδημαϊκό επίπεδο είναι προπτυχιακή φοιτήτρια του τμήματος Νομικής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και φιλοδοξεί να ειδικευτεί στους τομείς του ποινικού και το συνταγματικού δικαίου. Πολυάσχολη ως άτομο μιλά δύο ξένες γλώσσες και επιθυμεί να μάθει και τρίτη. Το γράψιμο για αυτήν είναι τρόπος ελευθερίας και έκφρασης, όχι μόνο των σκέψεων αλλά και της ψυχής.