12.5 C
Athens
Τρίτη, 24 Δεκεμβρίου, 2024
ΑρχικήΚοινωνίαΆιρτον Σέννα: «Αν πρόκειται να ζήσω, θέλω να ζήσω κανονικά και έντονα,...

Άιρτον Σέννα: «Αν πρόκειται να ζήσω, θέλω να ζήσω κανονικά και έντονα, γιατί είμαι άνθρωπος της δράσης»


Της Ελευθερίας Κωνστάντιου,

H Φόρμουλα 1 και ο Άιρτον Σέννα είναι στη σκέψη πολλών ταυτόσημοι όροι. Ήταν Πρωτομαγιά του 1994, όταν ο πιο ταλαντούχος οδηγός όλων των εποχών, Άιρτον Σέννα, αφήνει την τελευταία του αναπνοή στην πίστα της Ιμόλα κατά τη διάρκεια του Γκραν Πρι του Σαν Μαρίνο, βυθίζοντας σε ανείπωτη θλίψη τους θαυμαστές του που παρακολούθησαν τον θανάσιμο τραυματισμό του σε live μετάδοση.

O Άιρτον Σέννα Ντα Σίλβα, όπως είναι το πλήρες όνομά του, γεννήθηκε στις 21 Μαρτίου 1960 στο Σάο Πάολο της Βραζιλίας. Από μικρή ηλικία δείχνει την κλίση του στον μηχανοκίνητο αθλητισμό και σε ηλικία 10 ετών αποκτά το πρώτο του αγωνιστικό καρτ. Σύμμαχος και υποστηρικτής του ο πατέρας του, λάτρης και ο ίδιος των αγώνων ταχύτητας. Τρία χρόνια αργότερα συμμετέχει σε τοπικό πρωτάθλημα καρτ όπου ανταγωνίζεται με παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας. Το ταλέντο του είναι τέτοιο, ώστε καταφέρνει να νικήσει και να κερδίσει τις εντυπώσεις. Στα 17 του λαμβάνει μέρος στο πρωτάθλημα καρτ Νοτίου Αμερικής το οποίο επίσης, κερδίζει. Το 1978 και το 1980 παίρνει μέρος και στο παγκόσμιο πρωτάθλημα καρτ, όμως σε αυτό κατατάσσεται δεύτερος. Παρότι δεν κερδίζει δύο συνεχόμενες φορές τον παγκόσμιο τίτλο, αποφασίζει να κάνει το μεγάλο βήμα και να αλλάξει κατηγορία. Έτσι, το 1981 φεύγει από την Βραζιλία για την Ευρώπη και συγκεκριμένα, για την Αγγλία.

Το 1982 κερδίζει και την Βρετανική και την Ευρωπαϊκή Φόρμουλα Ford 2000. Την επόμενη χρονιά μεταπηδά στη Φόρμουλα 3 με την ομάδα της West Surrey Racing. Ο Σέννα κερδίζει 9 αγώνες, τον τελευταίο στο Μακάο και έτσι, κατακτά και αυτόν τον τίτλο. Αυτή του η επίδοση κάνει πολλές ομάδες της Φόρμουλα 1 να ενδιαφερθούν γι’ αυτόν. Τελικά αποφασίζει να κάνει το μεγάλο άλμα στην καριέρα του και να αγωνιστεί στην Τόλμαν.

Στον ένα χρόνο που μένει στην ομάδα της Τόλμαν η κορυφαία του στιγμή είναι στο Γκραν Πρι του Μονακό. Εκεί κυριολεκτικά πετάει στο βρεγμένο οδόστρωμα και από τη 13η θέση της εκκίνησης τερματίζει στη 2η θέση, αφήνοντας άφωνο τον κόσμο της Φόρμουλα 1, σε έναν αγώνα που είχε να ανταγωνιστεί «ιερά τέρατα», όπως ο Νίκι Λάουντα και ο Αλέν Προστ.

Τον επόμενο χρόνο παίρνει μετεγγραφή για τη Λότους (Lotus), στην οποία θα παραμείνει έως το 1987, συνεχίζοντας την ανοδική του πορεία. Στις 21 Απριλίου του 1985 κερδίζει το πρώτο του γκραν πρι στην πίστα του Εστορίλ στην Πορτογαλία. Συνολικά, πέτυχε 6 νίκες με την ομάδα του Κόλιν Τσάπμαν, προτού μετακομίσει στη ΜακΛάρεν το 1988. Με την ΜακΛάρεν (1988 – 1993) κατακτά τρία πρωταθλήματα (1988, 1990, 1991), ενώ εποχή αφήνουν οι μονομαχίες του με τον Αλέν Προστ και τον Νάιτζελ Μάνσελ.

Μέχρι τη μοιραία Πρωτομαγιά του ’94, ο άνθρωπος Άιρτον Σέννα έχει προλάβει να επιδείξει ένα τεράστιο επιχειρηματικό έργο, αφού είναι αυτός που πρώτος εισάγει και κατασκευάζει αυτοκίνητα Audi στην Βραζιλία. Παράλληλα, ασχολείται με την έτερη αγάπη του, τα αεροπλάνα τόσο ως χόμπι όσο και ως επιχειρηματική δραστηριότητα. Τέλος, δείχνει σημαντική φιλανθρωπική δράση βοηθώντας φτωχά παιδιά με πάνω από 400 εκατομμύρια δολάρια, ενώ στη μνήμη του δημιουργείται το ίδρυμα ΙΑS, το οποίο συνεχίζει σήμερα το έργο του Σέννα, βοηθώντας παιδιά και ανθρώπους που βρίσκονται σε ανάγκη.

Το Γκραν Πρι του Σαν Μαρίνο ξεκινά με κακούς οιωνούς ωστόσο, κανείς δεν μπορούσε να προβλέψει αρχικά την άσχημη κατάληξή του. Στις 29 Απριλίου ο Ρούμπεν Μπαρικέλο τραυματίζεται σε δοκιμαστική διαδρομή. Την επόμενη ημέρα ο Ρόλαντ Ράτζενμπεργκερ δεν έχει την τύχη του Μπαρικέλο και βρίσκει ακαριαίο θάνατο στην πίστα, καθώς έπειτα από σφοδρή σύγκρουση με ταχύτητα 314,9 χλμ/ώρα, τραυματίζεται σοβαρά στον αυχένα. Ο Άιρτον Σέννα παθαίνει σοκ, κλαίει και παρακαλάει για την αναβολή του αγώνα, οι διοργανωτές όμως αποφασίζουν να διεξαχθεί κανονικά. Ο Σέννα πιεσμένος ψυχολογικά ξεκινάει τον αγώνα σε ένα μονοθέσιο που παρουσιάζει σημαντικά τεχνικά προβλήματα. Στη στροφή Ταμπουρέλο, σπάει η κολώνα του τιμονιού. Προσπαθεί να μειώσει την ταχύτητα του μέσα σε δύο δευτερόλεπτα, δείγμα των αντανακλαστικών και των δεξιοτήτων του, αλλά προσκρούοντας στο τσιμεντένιο προστατευτικό, τραυματίζεται σοβαρά και χάνει τη ζωή του μέσα σε λίγες ώρες σε νοσοκομείο της Μπολόνια. Το σοκ είναι τεράστιο.

Ο Άιρτον Σέννα ακόμα και σήμερα λατρεύεται σχεδόν ως θεός όχι μόνο στην πατρίδα του, Βραζιλία, αλλά σε ολόκληρο τον κόσμο. Αποτελεί έναν από τους θρύλους του μηχανοκίνητου αθλητισμού και έναν από αυτούς που το καθόρισαν. Ο θάνατός του είχε ως αποτέλεσμα να αλλάξουν πολλά στο άθλημα κυρίως, ως προς την ασφάλεια του αθλητή. Είχε πει πως: «το σημαντικότερο είναι να είσαι ο εαυτός σου και να μην αφήνεις κανένα να σε βγάλει από την πορεία σου. Είναι σημαντικό να μαθαίνεις από τα λάθη σου και να βελτιώνεσαι», γιατί ο Σέννα δεν ήταν απλά ένας αθλητής, αλλά ένας άνθρωπος που μπορεί να μας διδάσκει με το ταλέντο και το ήθος του. Ακόμη και με τον θάνατό του.


Ελευθερία Κωνστάντιου

Γεννήθηκε στη Λήμνο. Είναι μεταπτυχιακή φοιτήτρια του ΠΜΣ «Νεοελληνική Φιλολογία: Ερμηνεία, Κριτική και Κειμενικές Σπουδές», του τμήματος Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εστιάζονται στη μεταπολεμική ποίηση, τη γενιά του '70 και τη σύγχρονη ποιητική παραγωγή

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Ελευθερία Κωνστάντιου
Ελευθερία Κωνστάντιου
Γεννήθηκε στη Λήμνο. Είναι μεταπτυχιακή φοιτήτρια του ΠΜΣ «Νεοελληνική Φιλολογία: Ερμηνεία, Κριτική και Κειμενικές Σπουδές», του τμήματος Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εστιάζονται στη μεταπολεμική ποίηση, τη γενιά του '70 και τη σύγχρονη ποιητική παραγωγή.