20.3 C
Athens
Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήIn MemoriamIn Memoriam: Φρανθίσκο Γκόγια

In Memoriam: Φρανθίσκο Γκόγια


Του Μηνά Στραβοπόδη,

Κάποιες φορές τον αποκαλούν πατέρα της μοντέρνας τέχνης, ο Ισπανός ζωγράφος, Francisco Goya ζωγράφιζε βασιλικά πορτραίτα αλλά και ανατρεπτικά έργα στο τέλος του 1700 και στις αρχές του 1800.

Διάσημος στην εποχή του ζωγράφος ο Francisco Goya γεννήθηκε στις 30 Μαρτίου 1746, στο Fuendetodos, στην Ισπανία. Ξεκίνησε τις καλλιτεχνικές του σπουδές ως έφηβος και πέρασε αρκετό χρονικό διάστημα στη Ρώμη, στην Ιταλία, για να βελτιώσει τις δεξιότητές του. Ήδη από το 1770, ο Goya αρχίζει να εργάζεται για την βασιλική αυλή και επιπρόσθετα του αναθέτουν την δημιουργία των πορτρέτων τους μέλη της αριστοκρατίας. Πέρα όμως από αυτά τα έργα, ο Goya ζωγραφίζει και άλλα, μέσα από τα οποία ασκεί κοινωνική και πολιτική κριτική για την επικρατούσα κατάσταση της εποχής του.

Γιος επιχρυσωτή, ο Goya πέρασε τα χρόνια της νεότητάς του στη Σαραγόσα όπου και άρχισε να μελετά την τέχνη της ζωγραφικής σε ηλικία 14 ετών. Μαθητής του Jose Luzan Martinez, στην αρχή έμαθε με τη μίμηση. Αντέγραφε τα έργα σπουδαίων ζωγράφων βρίσκοντας ως πηγή έμπνευσης κυρίως τους Diego Rodriguez de Silva y Velazquez και τον Rembrandt van Rijn.

Αργότερα, μετακόμισε στη Μαδρίτη και το 1770 – 1771 ταξίδεψε στη Ρώμη σε μια προσπάθεια αυτό-βελτίωσης που θεωρούσε απαραίτητη για τη συνέχειά του. Στη Ρώμη ο Francisco Goya μελέτησε κλασσικά έργα και για πρώτη φορά δήλωσε συμμετοχή σε διαγωνισμό που οργάνωσε η Ακαδημία Καλών Τεχνών στην Πάρμα με έναν πίνακά του. Ο πίνακας του άρεσε στους κριτές αλλά δεν κατάφερε να πάρει την πρώτη θέση.

Λίγο αργότερα, μέσω του Γερμανού ζωγράφου Anton Raphael Mengs, αρχίζει να δημιουργεί έργα για την Ισπανική βασιλική οικογένεια και το 1779 διορίζεται ζωγράφος της βασιλικής αυλής. Η ώθηση που δίνει στην φήμη του και την κοινωνική του υπόσταση η θέση αυτή οδηγεί στο να κερδίσει μία θέση στη Βασιλική Ακαδημία του San Fernado την επόμενη χρονιά.

Το 1792, ο Goya χάνει εντελώς την ακοή του ύστερα από μία παράξενη, μη διαγνωσμένη ασθένεια. Είναι ίσως αυτό το γεγονός που πυροδοτεί την ανάγκη του να αρχίσει να ζωγραφίζει έργα που εκφράζουν τον ίδιο και αλλάζει κάπως και το στυλ του. Συνεχίζει, φυσικά, να είναι ένας εξαιρετικός ζωγράφος και να ακμάζει επαγγελματικά και το 1795 γίνεται Διευθυντής της Βασιλικής Ακαδημίας.

Αν και μέλος της Αυλής, ο Goya δεν αγνόησε ποτέ τα δεινά του Ισπανικού λαού, τα οποία αποτύπωνε στα έργα του. Έτσι, το 1799, αρχίζει να ζωγραφίζει γκραβούρες αλλάζοντας σημαντικά το ύφος των έργων του, τα οποία πλέον αποτυπώνουν και στην ουσία σχολιάζουν την κοινωνική και πολιτική αχρειότητα. Οι 80 γκραβούρες του Goya παρουσιάζουν την διαφθορά, την απληστία και την καταπίεση που μάστιζαν τη χώρα.

Ο Goya δεν δίστασε να χρησιμοποιήσει την ζωγραφική για να καταγράψει και σημαντικές στιγμές της ιστορίας της χώρας του. Το 1808, η Γαλλία, με επικεφαλής τον Ναπολέοντα Βοναπάρτη εισέβαλε στην Ισπανία. Ο Goya παρέμεινε ως ζωγράφος της Αυλής αλλά αυτό δεν αποτέλεσε τροχοπέδη στην επιθυμία του να αποτυπώνει σε γκραβούρες τη φρίκη του πολέμου. Με το τέλος της Γαλλικής κυριαρχίας και την επαναφορά της Ισπανικής βασιλείας το 1814, ζωγράφισε το έργο “Η 3η Μαΐου” με το οποίο κατέδειξε πόσο κόστισε στον Άνθρωπο ο πόλεμος αποτυπώνοντας τον ξεσηκωμό της Μαδρίτης ενάντια στις γαλλικές δυνάμεις.

Όταν ο Φερδινάνδος VII επανήλθε στην εξουσία, ο Goya παρέμεινε στη θέση του αν και είχε παραμείνει στην βασιλική αυλή επί γαλλικής κυριαρχίας και ενώ στην εξουσία ο Ναπολέων είχε διορίσει τον αδερφό του Joseph Bonaparte. Συχνά ο Φερδινάνδος του έλεγε: “Σου αξίζει να εκτελεστείς, αλλά είσαι σπουδαίος ζωγράφος και σε συγχωρούμε.” Απτόητος, όμως, ο Goya δεν δίσταζε να εκφράζει τη δυσαρέσκειά του για τη διακυβέρνηση της χώρας από τον Φερδινάνδο μέσα από την ζωγραφική και τα έργα του.

Εν τέλει το πολιτικό κλίμα εντάθηκε τόσο που ο Goya αναγκάστηκε να αυτοεξοριστεί το 1824. Παρά την κακή κατάσταση της υγείας του, θεώρησε πως θα ήταν ασφαλέστερος εκτός Ισπανίας κι έτσι, έφυγε και εγκαταστάθηκε στο Bordeaux της Γαλλίας όπου έζησε τα υπόλοιπα χρόνια της ζωής του. Συνέχισε να ζωγραφίζει ως το τέλος, κυρίως πορτραίτα φίλων του που ήταν κι εκείνοι εξόριστοι.

Ο Francisco Goya πέθανε στις 16 Απριλίου 1828 στο Bordeaux της Γαλλίας αφήνοντας πίσω του ζωγραφικά έργα παγκοσμίου φήμης και ανυπολόγιστης αξίας.

~ In art, there is no need for color; I see only light and shade. Give me a crayon, and I will paint your portrait ~

-Francisco Goya


Μηνάς Στραβοπόδης

Γεννήθηκε στην Ζάκυνθο και είναι απόφοιτος του τμήματος Διεθνών & Ευρωπαϊκών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιά με άριστα. Έχει υπάρξει αρθρογράφος στην Huffington Post Greece και έχει δημοσιεύσει και κάποια κείμενα στο Antenna News. Είναι πολύγλωσσος, καθώς ομιλεί Αγγλικά, Γαλλικά, Ισπανικά και Γερμανικά. Έχει συμμετάσχει σε ένα πρόγραμμα Erasmus+ στις Βρυξέλλες και σε αρκετά συνέδρια προσομοίωσης. Επίσης, έχει υπάρξει ομιλητής σε συνέδρια του Πανεπιστημίου Πειραιά. Έχει έντονο ενδιαφέρον για ζητήματα που άπτονται των διεθνών σχέσεων, της διεθνούς ασφάλειας, της Μέσης Ανατολής, των διεθνών οικονομικών και της πολιτικής φιλοσοφίας. Η φράση Carpe Diem ασκεί καταλυτικό ρόλο στον τρόπο που σκέφτεται και πράττει.

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Μηνάς Στραβοπόδης
Μηνάς Στραβοπόδης
Γεννήθηκε στην Ζάκυνθο και είναι απόφοιτος του τμήματος Διεθνών & Ευρωπαϊκών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιά με άριστα. Έχει υπάρξει αρθρογράφος στην Huffington Post Greece και έχει δημοσιεύσει και κάποια κείμενα στο Antenna News. Είναι πολύγλωσσος, καθώς ομιλεί Αγγλικά, Γαλλικά, Ισπανικά και Γερμανικά. Έχει συμμετάσχει σε ένα πρόγραμμα Erasmus+ στις Βρυξέλλες και σε αρκετά συνέδρια προσομοίωσης. Επίσης, έχει υπάρξει ομιλητής σε συνέδρια του Πανεπιστημίου Πειραιά. Έχει έντονο ενδιαφέρον για ζητήματα που άπτονται των διεθνών σχέσεων, της διεθνούς ασφάλειας, της Μέσης Ανατολής, των διεθνών οικονομικών και της πολιτικής φιλοσοφίας. Η φράση Carpe Diem ασκεί καταλυτικό ρόλο στον τρόπο που σκέφτεται και πράττει.