Του Σταύρου Λουκά,
Πριν λίγες ημέρες άρχισαν οι διαδικασίες για τη διαμόρφωση του νέου κατώτατου μισθού. Με απόφαση του υπουργού Εργασίας, Γιάννη Βρούτση, συγκροτήθηκε η Τριμελής Επιτροπή Συντονισμού για τη διαβούλευση για τον ανακαθορισμό του κατώτατου μισθού. Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας, που διαρκεί 4 μήνες, ο υπουργός Εργασίας θα εισηγηθεί στο Υπουργικό Συμβούλιο το νέο κατώτατο μισθό.
Ενώ κυβέρνηση και αντιπολίτευση βρίσκονται σε κόντρα σχετικά για την μελλοντική αύξηση του κατώτατου μισθού, ο ΣΕΒ (Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών) προβάλλει ενστάσεις στη προοπτική αύξησης του κατώτατου μισθού. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΕΦΚΑ που επικαλείται ο ΣΕΒ, υποστηρίζει ότι οι αυξήσεις μισθών που έγιναν το 2019 «φαίνεται να έχουν οδηγήσει σε επιβράδυνση της απασχόλησης».
Από το 1998, ο κατώτατος μισθός στην Ελλάδα αυξανόταν συνεχώς, με την τελευταία αύξηση να γίνεται την 1η Ιουλίου 2011, όπου ανήλθε στα 876,62€ για 12 πληρωμές ετησίως και στα 751,39€ για 14 πληρωμές ετησίως. Ο συγκεκριμένος κατώτατος μισθός ίσχυε μέχρι την 29η Φεβρουαρίου 2012. Την 1η Μαρτίου 2012, ο κατώτατος μισθός μειώθηκε κατά 22% για τους εργαζόμενους άνω των 25 ετών και κατά 32% για τους εργαζόμενους από 18 έως 25 ετών. Την 1η Φεβρουαρίου 2019, για πρώτη φορά από τον Ιούλιο του 2011, ο κατώτατος μισθός αυξήθηκε κατά 10,91% για τους εργαζόμενους άνω των 25 ετών και κατά 27,22% για τους εργαζόμενους από 18 έως 25 ετών (κατάργηση υπό-κατώτατου μισθού). Ο κατώτατος μισθός στην Ελλάδα, αυτή τη στιγμή, ανέρχεται στα 758,33€ για 12 πληρωμές ετησίως (650€ για 14 πληρωμές ετησίως).
Είναι όμως ο κατώτατος μισθός στην Ελλάδα χαμηλός ή υψηλός; Πρέπει να αυξηθεί ή όχι; Υπάρχουν διαφορετικές απόψεις σχετικά με τις επιδράσεις που προκαλούνται από μια αύξηση στον κατώτατο μισθό. Αυτές οι επιδράσεις μπορεί να είναι είτε θετικές είτε και αρνητικές.
Τα θετικά:
- Η τακτική αύξηση του κατώτατου μισθού βοηθά τα νοικοκυριά να συμβαδίζουν με τον πληθωρισμό των τιμών.
- Η συγκέντρωση περισσότερων χρημάτων στα χέρια των ανθρώπων που θα τα ξοδέψουν εύκολα βοηθά την οικονομία.
- Οι αυξημένοι μισθοί και δαπάνες αυξάνουν τη ζήτηση και δημιουργούν περισσότερες θέσεις εργασίας.
- Οι εργαζόμενοι μένουν στους ίδιους εργοδότες περισσότερο (αντί να επιδιώκουν καλύτερη εργασία σε άλλες επιχειρήσεις), μειώνοντας έτσι το κόστος για προσλήψεις και το κόστος για την κατάρτιση των εργαζομένων.
- Η αύξηση του κατώτατου μισθού αυξάνει τα φορολογικά έσοδα.
- Όταν οι εργαζόμενοι κερδίζουν υψηλότερους μισθούς, βασίζονται λιγότερο σε κυβερνητικά προγράμματα και επιδόματα.
Τα αρνητικά:
- Οι εργοδότες με περιορισμένους προϋπολογισμούς ενδέχεται να απολύσουν υπαλλήλους.
- Οι επιχειρήσεις μπορούν να μεταφέρουν το κόστος των αυξημένων μισθών στους καταναλωτές, με τη μορφή αυξήσεων των τιμών. Αυτό θα αυξήσει το κόστος ζωής και θα δημιουργήσει την ανάγκη για περαιτέρω αυξήσεις των μισθών.
- Οι επιχειρήσεις ενδέχεται να παγώσουν νέες προσλήψεις, περιορίζοντας τις ευκαιρίες για άλλους εργαζόμενους που εισέρχονται (ή επανεισέρχονται) στην αγορά εργασίας.
- Οι εταιρείες μπορεί να αναθέτουν και να επενδύουν σε περισσότερες θέσεις εργασίας σε χώρες με χαμηλότερους (ή ανύπαρκτους) κατώτατους μισθούς.
Όταν γίνει γνωστό το πόρισμα της επιτροπής, θα έχουμε στη συνέχεια την εισήγηση του υπουργού Εργασίας για το νέο κατώτατο μισθό. Όπως όλα δείχνουν, τον Ιούλιο του 2020 θα εφαρμοστεί η αύξηση του κατώτατου μισθού και θα μπορέσουμε να δούμε μελλοντικά τις τυχόν θετικές ή αρνητικές επιδράσεις αυτής της αύξησης.