Της Μαριέτας Μουγιάντση,
Μόλις πριν λίγες ημέρες, την 1η Μαρτίου 2020, οι πολίτες του Λουξεμβούργου βρέθηκαν προ εκπλήξεως, όταν τους ανακοινώθηκε ότι πλέον θα μπορούν να χρησιμοποιούν τις δημόσιες συγκοινωνίες χωρίς χρέωση.
Μετά από απόφαση του υπουργείου μεταφορών, οι μετακινήσεις των πολιτών εντός της χώρας θα γίνονται δωρεάν. Το σχέδιο αυτό υλοποιήθηκε κατά κύριο λόγο για τη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης στους δρόμους, κυρίως στις ώρες αιχμής. Δεδομένου πως στο Λουξεμβούργο το κόστος του πετρελαίου και της βενζίνης είναι χαμηλό και οι περισσότεροι μισθοί των πολιτών υψηλοί, οι άνθρωποι αγοράζουν Ι.Χ. χωρίς ιδιαίτερους ενδοιασμούς. Μάλιστα, επειδή πολλοί εργαζόμενοι στο Λουξεμβούργο προέρχονται από γειτονικές χώρες, για παράδειγμα από Γαλλία, Γερμανία, Βέλγιο, χρησιμοποιούν τα Ι.Χ. σε καθημερινή βάση. Περίπου το 47% των πολιτών χρησιμοποιεί τα Ι.Χ. για να μεταβεί στον χώρο εργασίας του, ενώ το 71% τα χρησιμοποιεί για προσωπική χρήση στον ελεύθερο χρόνο του. Κατά συνέπεια, η κυκλοφοριακή συμφόρηση είναι αναπόφευκτη.
Λύση σε αυτό το πρόβλημα έρχεται να δώσει η καθιέρωση της δωρεάν μετακίνησης, η οποία με τη σειρά της προσφέρει και άλλα πλεονεκτήματα. Πιο αναλυτικά, το 40% των νοικοκυριών θα εξοικονομεί έως και 100 ευρώ κατ’ άτομο ετησίως, ποσό σημαντικό, ιδιαίτερα για τις πολυμελείς οικογένειες και για τις οικογένειες που αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσχέρειες. Επίσης, η δωρεάν μετακίνηση θα προσελκύσει πλήθος από τουρίστες που θέλουν να εξερευνήσουν το Λουξεμβούργο και μέχρι τώρα δεν είχαν την οικονομική άνεση για την αγορά εισιτηρίων. Πέρα από την κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση, οι πολίτες θα αντιληφθούν καλύτερα τα περιβαλλοντικά προβλήματα της χώρας τους, εφόσον πλέον θα έχουν μεγαλύτερο κίνητρο να χρησιμοποιούν τα ΜΜΜ. Παρ’ όλο που οι δωρεάν συγκοινωνίες σταματούν στα σύνορα του Λουξεμβούργου, θα υπάρχουν μειωμένες τιμές εισιτηρίων για τους κατοίκους των γειτονικών χωρών.
Ωστόσο, κάθε νόμισμα έχει δυο όψεις. Με άλλα λόγια, το κόστος των εισιτηρίων που πωλούνταν στους κατοίκους του Λουξεμβούργου τα προηγούμενα χρόνια αντιστοιχούσε σε 500 εκατομμύρια ευρώ, τα οποία κάλυπταν το 8% του κόστους του συστήματος μεταφορών. Εφόσον, όμως, οι μετακινήσεις θα γίνονται δωρεάν, το κόστος αυτό θα καλυφθεί από το υπουργείο οικονομικών και κατά συνέπεια από τους φορολογούμενους πολίτες. Συγκεκριμένα, 41 εκατομμύρια ευρώ που αποτελούν το κόστος των εισιτηρίων, θα βαρύνουν τους φορολογούμενους, οι οποίοι είναι ήδη βεβαρημένοι από άλλους φόρους. Επίσης, αξίζει να σημειωθεί πως για την «πρώτη θέση» στις συγκοινωνίες θα υπάρχει κανονικά εισιτήριο. Τέλος, γενική είναι η ανησυχία που επικρατεί μεταξύ των εργαζομένων στα ΜΜΜ και κυρίως των πωλητών εισιτηρίων, καθώς καραδοκεί ο κίνδυνος απόλυσής τους.
Παρ’ όλα αυτά, σαφώς η καθιέρωση της δωρεάν μετακίνησης αποτελεί πρωτοπορία και πιθανότατα θα προσφέρει περισσότερα θετικά αποτελέσματα από ό,τι αρνητικά τόσο στους πολίτες του Λουξεμβούργου, όσο και στους τουρίστες.