Της Σοφίας Γεωργούλη,
Σε μια εποχή που τα ποσοστά της θαλάσσιας ρύπανσης είναι ιδιαίτερα υψηλά, μια καινοτόμα επινόηση δύο Αυστραλών σέρφερ πριν από τέσσερα περίπου χρόνια, έδωσε τη δυνατότητα συλλογής απορριμμάτων από μικρές ή μεγάλες υδάτινες επιφάνειες. Η επαφή τους με τη θάλασσα και η θέαση πλήθους απορριμμάτων, πλαστικών και γυαλιών, ήταν το έναυσμα για την επινόηση και υλοποίηση του έξυπνου πλωτού κάδου συλλογής απορριμμάτων (sea bin). Ο εν λόγω κάδος τοποθετείται σε πλωτή εξέδρα, ενώ το στρογγυλό άνοιγμά του βρίσκεται στο επίπεδο της στάθμης του νερού. Η συλλογή των σκουπιδιών γίνεται με βάση την κίνηση των υδάτινων ρευμάτων, καθώς ρουφάει ποσότητες νερού και εγκλωβίζει απορρίμματα στο εσωτερικό του. Εν συνεχεία, μια ειδική αντλία, η οποία ηλεκτροδοτείται, δεσμεύει τα σκουπίδια και ελευθερώνει το υπόλοιπο νερό, απαλλαγμένο πλέον από τα απόβλητα.
Η χρήση του ευφυούς πλωτού κάδου ενδείκνυται εκτός από ωκεανούς και λιμάνια, σε ποτάμια, λίμνες και κόλπους, όπου η συσσώρευση σκουπιδιών και η ρύπανση των υδάτων είναι ιδιαίτερα υψηλή. Οι χώρες που χρησιμοποιούν τον πλωτό κάδο -εκτός από την Αυστραλία- αυξάνονται διαρκώς σε παγκόσμιο επίπεδο, με την τοποθέτηση κάδων σε πολλά λιμάνια και μαρίνες. Ανάμεσα στις ευρωπαϊκές χώρες που έχουν υιοθετήσει αυτή τη μέθοδο κάθαρσης των θαλασσών είναι η Γαλλία, η Ιταλία, η Μεγάλη Βρετανία, αλλά και η Ελλάδα. Μέχρι στιγμής, η μαρίνα Φλοίσβου και τα λιμάνια της Καβάλας, της Σύρου, της Χίου και της Πάρου, είναι τα μέρη όπου έχουν τοποθετήσει τους πλωτούς κάδους. Η ημερήσια συλλογή επιπλεόντων σκουπιδιών και κυρίως πλαστικού, σύμφωνα με δηλώσεις των εργαζομένων και υπεύθυνων τεχνικών στα προαναφερθέντα ελληνικά λιμάνια, αγγίζει τα δύο κιλά. Ο μέγιστος όγκος δέσμευσης απορριμμάτων των κάδων φτάνει τα είκοσι κιλά.
Ο πρωτοποριακός ευφυής κάδος έχει τη δυνατότητα δέσμευσης αστικών αποβλήτων όπως πλαστικά μπουκάλια, σακούλες, χαρτί, γυάλινες συσκευασίες, αποτσίγαρα, αλλά ακόμα και πετρέλαιο, υπολείμματα λαδιών και απορρυπαντικών. Η συλλογή, ο όγκος και το είδος των απορριμμάτων διαφέρει ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες και τα ρεύματα του νερού· ωστόσο, το σχεδόν καθημερινό άδειασμα του κάδου κρίνεται μάλλον απαραίτητο, αν αναλογιστούμε πως στατιστικά, η ημερήσια συλλογή μπορεί να αγγίξει έως και τα δέκα κιλά απορριμμάτων. Συν τοις άλλοις, το κόστος αγοράς του πλωτού κάδου είναι σχετικά χαμηλό, γεγονός που καθιστά την ευρεία χρήση του σε ολοένα και περισσότερα λιμάνια και ανοιχτές θάλασσες άκρως προσιτή.
Η συγκεκριμένη αυστραλιανή επινόηση αποτελεί μια άκρως θετική, προσιτή και αποτελεσματική λύση για τον περιορισμό της θαλάσσιας ρύπανσης και την εξυγίανση των θαλασσών παγκοσμίως. Ενώ το οικοσύστημα και η θαλάσσια βιοποικιλότητα βλάπτονται ποικιλοτρόπως από εργοστασιακά και ανθρώπινα απόβλητα, η ελπιδοφόρα κατασκευή των πλωτών κάδων και η δέσμευση των κατασκευαστών για την τεχνολογική αναβάθμιση τους είναι μια απτή ενέργεια οικολογικής συνείδησης και ευθύνης. Τα αποτελέσματα της χρήσης των πλωτών οικολογικών κάδων, η εξέλιξη και εξάπλωσή τους μένουν μόνο να μας εκπλήξουν στο προσεχές μέλλον.
Γεννήθηκε το Μάιο του 1991 στη Χίο, όπου διαμένει και σήμερα. Είναι απόφοιτη του τμήματος Φιλολογίας του ΑΠΘ και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου. Αγαπά την αέναη μάθηση και επιδιώκει την ενασχόληση με τομείς συναφείς με τις σπουδές της, όπως η παρακολούθηση σεμιναρίων και διαλέξεων αναφορικά με την ελληνική λογοτεχνία και ποίηση. Αφιερώνει τον ελεύθερο της χρόνο στον αθλητισμό, την ανάγνωση και το ελεύθερο σχέδιο.