Της Μαριάτζελας Δημητροπούλου,
Την Τρίτη 4/02 ψηφίστηκε από την Ολομέλεια της Βουλής το σχέδιο νόμου, που προβλέπει την αναδιάρθρωση της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, η οποία ήταν άκρως απαραίτητη, ιδιαίτερα μετά τις ελλείψεις που διαπιστώθηκαν στον κρατικό μηχανισμό, τόσο κατά τις πλημμύρες στη Μάνδρα, όσο και στην πυρκαγιά στο Μάτι, που στοίχισαν τη ζωή σε εκατοντάδες συμπολίτες μας. Με το νομοσχέδιο αυτό, το οποίο έχει γίνει ήδη δεκτό από τις αρμόδιες επιτροπές της Βουλής, δίνεται ένα οριστικό τέλος σε παθογένειες δεκαετιών και στα λάθη που οδήγησαν σε αυτή τη κατάσταση, όπως αναφέρουν κυβερνητικές πηγές.
Για να επιτευχθεί ο καλύτερος συντονισμός, δημιουργείται κάθετη δομή με έναν εθνικό διοικητή, που επιλέγεται από τον γενικό γραμματέα Πολιτικής Προστασίας και 13 περιφερειακούς διοικητές, που επιλέγονται από τους περιφερειάρχες. Αυτοί θα έχουν και την αποκλειστική ευθύνη ενεργοποίησης του μηχανισμού, εκτίμησης της κατάστασης, φάσης κινδύνου και κινητοποίησης, ανάθεσης επιχειρησιακού έργου και δράσεων, παρακολούθησης και υλοποίησης τους και αξιολόγησης των αποτελεσμάτων τους.
Μέχρι σήμερα, δεν υπήρχε πρόσωπο που με την εξειδικευμένη γνώση της πολιτικής προστασίας και την εμπειρία του να παρακολουθεί την δύσκολη ώρα της κρίσης, αν αυτοί που πρέπει να δράσουν βάσει των εγχειριδίων, το κάνουν την ώρα που πρέπει, στον χρόνο που πρέπει και με τον τρόπο που πρέπει, έτσι ώστε ο κρατικός μηχανισμός να λειτουργήσει εύρυθμα. Την αρμοδιότητα αυτή θα έχουν από εδώ και πέρα οι 13 περιφερειακοί διοικητές. Για να λειτουργήσει, όμως το νέο αυτό σχέδιο, κρίνεται αναγκαίο να γίνουν και κάποιες «fast track» διαδικασίες. Αρχικά, δίνεται δυνατότητα κήρυξης μιας περιοχής σε «ειδική κινητοποίηση», προληπτικά, όχι εν όψει απειλής και όχι μόνο σε έκτακτη ανάγκη, όπως ίσχυε μέχρι σήμερα, μετά από μια καταστροφή. Επίσης, παρέχεται η δυνατότητα «fast track» διαδικασιών αδειοδότησης (εντός 90 ημερών) σημαντικών έργων πρόληψης (καθαρισμοί, διάνοιξη δρόμων και αντιπυρικών ζωνών, μικρών αντιπλημμυρικών έργων κλπ.). Ακόμη, θεσπίζεται η υποχρεωτική σύνταξη ειδικών σχεδίων διαχείρισης κρίσεων από Δήμους και Περιφέρειες, σε συνάρτηση με τα γενικά σχέδια, που ήδη έχει εκπονήσει η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας. Έτσι, ανοίγει ο δρόμος στα αναγκαία έργα, εργασίες πρόληψης σε όλη την επικράτεια, χωρίς γραφειοκρατία και αλληλομετάθεση ευθυνών – και σε ασκήσεις ετοιμότητας για κάθε κίνδυνο.
Πηγές του Μαξίμου υποστηρίζουν ότι με το νομοσχέδιο αυτό η κυβέρνηση θέλει να μην υπάρχουν «γκρίζες ζώνες» σε θέματα ρόλων και αρμοδιοτήτων, έτσι ώστε να μην επαναληφθούν τα θλιβερά γεγονότα του παρελθόντος και να μην κληθεί ξανά κανείς να αντιμετωπίσει ανάλογες καταστάσεις. Από την άλλη πλευρά, σύμφωνα με τον τέως γ.γ. Προστασίας του Πολίτη, Γιάννη Ταφύλλη, το σχέδιο νόμου αναπαράγει αντί να θεραπεύει τις παθογένειες στο θέμα του συντονισμού, ενώ δεν δημιουργείται ένα αυτόνομο και αυτοτελές συντονιστικό κέντρο στελεχωμένο με προσωπικό από όλες τις δυνάμεις της πολιτικής προστασίας. Την αντίθεσή τους εξέφρασαν, βέβαια και τα κόμματα της αντιπολίτευσης, με τον ΣΥ.ΡΙΖ.Α να θεωρεί το σχέδιο αυτό αναποτελεσματικό, με αδιαφανείς διαδικασίες, καθώς και κατώτερο των σύγχρονων αναγκών και απαιτήσεων. Το ΚΙΝΑΛ χαρακτηρίζει το νομοσχέδιο υπόδειγμα κακής νομοθέτησης, ενώ το ΚΚΕ υποστηρίζει πως το συγκεκριμένο νομοσχέδιο θα συμβάλλει στην περαιτέρω υποβάθμιση των υπηρεσιών της Πολιτικής Προστασίας. Το νομοσχέδιο αυτό, όμως, ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων από συμβασιούχους πυροσβέστες, οι οποίοι την ημέρα τη ψήφισής του στη Βουλή, πραγματοποίησαν διαμαρτυρία στο Σύνταγμα, με την Ομοσπονδία να τονίζει ότι παρά τις πολιτικές δεσμεύσεις ότι θα αντιμετωπιστούν τα εργασιακά ζητήματα των πυροσβεστών, με το παρόν σχέδιο νόμου οξύνονται οι παθογένειες του πυροσβεστικού σώματος και συνεχίζεται η εργασιακή τους ομηρία.