13.8 C
Athens
Τετάρτη, 18 Δεκεμβρίου, 2024
ΑρχικήIn MemoriamIn Memoriam: Πητ Μοντριάν

In Memoriam: Πητ Μοντριάν


Του Μηνά Στραβοπόδη, 

Ο Piet Mondrian υπήρξε ένας σπουδαίος ζωγράφος, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της μοντέρνας τέχνης και συνιδρυτής του κινήματος του Νεοπλαστικισμού (de Stijl) μαζί με τον Ολλανδό αρχιτέκτονα και ζωγράφο Theovan Doesburg. Θεωρείται ένα από τους ζωγράφους που άσκησε την μεγαλύτερη επιρροή και επίδραση στον 20ο αιώνα.

Ο Mondrian γεννήθηκε στις 7 Μαρτίου του 1872, στην πόλη Amersfoort στην Ολλανδία. Σπούδασε στην Ακαδημία Καλών Τεχνών στο Άμστερνταμ από το 1892 έως το 1895. Το 1912, έτος πολύ σημαντικό για τον ίδιο, ο Mondrian θα επισκεφθεί το Παρίσι, όπου θα έρθει σε επαφή και θα εστιάσει την τέχνη του στον κυβισμό. Την περίοδο αυτή θα δημιουργήσει τα πρώτα του έργα, στα οποία σημαντική επίδραση είχαν άλλοι ζωγράφοι όπως ο Ζώρζ Μπράκ, ο Πικάσο και ο Σαζάν, με τους οποίους ήρθε σε επαφή. Τα έργα του αποκτούν εντονότερα γεωμετρικά σχήματα, τείνουν να είναι περισσότερο αφηρημένα και αποφεύγει να απεικονίζει ρεαλιστικές αναπαραστάσεις. Παρόλα αυτά δεν θα υιοθετήσει πλήρως τον κυβισμό.

Η διαφορά του κυβισμού με την προσέγγιση του Mondrian ήταν στο ότι ο Mondrian προσπαθούσε να συνδυάσει την ζωγραφική με τους πνευματικούς και φιλοσοφικούς του στοχασμούς που είχε ως αποτέλεσμα να έρθει εν τέλει σε ολοκληρωτική ρήξη με τις ρεαλιστικές αναπαραστάσεις και την δημιουργία του αμιγώς δικού του στυλ, αυτό του Νεοπλαστικισμού. Μάλιστα, το 1917-18 ο Mondrian θα δημοσιεύσει την θεωρητική του μελέτη “The New Plasticin Painting”, στην οποία εξηγεί το νέο αυτό ύφος, την φιλοσοφία του και την τεχνοτροπία του.

Το 1919 επιστρέφει στο Παρίσι και μεταξύ των ετών 1919 και 1938 παραμένει εκεί καλλιεργώντας το δικό του προσωπικό και αναγνωρίσιμο καλλιτεχνικό ύφος. Οι πίνακές του πλέον χαρακτηρίζονται από το ύφος του Νεοπλαστικισμού, δηλαδή αφηρημένες γεωμετρικές συνθέσεις, οριζόντιες και κάθετες γραμμές που σχηματίζουν ένα είδος πλέγματος, το οποίο διακόπτεται από την παρουσία έγχρωμων γεωμετρικών όγκων, παραλληλόγραμμα ή τετράγωνα. Σημαντικό χαρακτηριστικό της τεχνοτροπίας αυτής είναι ο μινιμαλισμός και η απλοϊκότητα των συνθέσεων.

Το 1938, με την άνοδο του εθνικοσοσιαλισμού, αναγκάζεται να εγκαταλείψει το Παρίσι και εγκαθίσταται στο Λονδίνο. Παρόλα αυτά, η έκρηξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και η άμεση εμπλοκή του Ηνωμένου Βασιλείου θα τον εξωθήσει στο να εγκαταλείψει και το Λονδίνο και να εγκατασταθεί στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού και συγκεκριμένα στην Νέα Υόρκη. Το ύφος των έργων του δεν αλλάζει αισθητά εκεί, αλλά δημιουργεί μερικά από τα πιο γνωστά του έργα, όπως ο πίνακας του Broadway Boogie – Woogie.

Την 1η Φεβρουαρίου του 1944 ο Mondrian θα αφήσει την τελευταία του πνοή στην Νέα Υόρκη και μαζί με τον θάνατό του θα μπει και ένα τέλος στην τεχνοτροπία του Νεοπλαστικισμού, καθώς δεν θα υπάρξει συνεχιστής της. Παρόλα αυτά, η τεχνοτροπία αυτή επηρέασε πάρα πολύ άλλα είδη μοντέρνας τέχνης αργότερα.

~Abstract art is not the creation of another reality but the true vision of reality~

-Piet Mondrian


TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Μηνάς Στραβοπόδης
Μηνάς Στραβοπόδης
Γεννήθηκε στην Ζάκυνθο και είναι απόφοιτος του τμήματος Διεθνών & Ευρωπαϊκών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιά με άριστα. Έχει υπάρξει αρθρογράφος στην Huffington Post Greece και έχει δημοσιεύσει και κάποια κείμενα στο Antenna News. Είναι πολύγλωσσος, καθώς ομιλεί Αγγλικά, Γαλλικά, Ισπανικά και Γερμανικά. Έχει συμμετάσχει σε ένα πρόγραμμα Erasmus+ στις Βρυξέλλες και σε αρκετά συνέδρια προσομοίωσης. Επίσης, έχει υπάρξει ομιλητής σε συνέδρια του Πανεπιστημίου Πειραιά. Έχει έντονο ενδιαφέρον για ζητήματα που άπτονται των διεθνών σχέσεων, της διεθνούς ασφάλειας, της Μέσης Ανατολής, των διεθνών οικονομικών και της πολιτικής φιλοσοφίας. Η φράση Carpe Diem ασκεί καταλυτικό ρόλο στον τρόπο που σκέφτεται και πράττει.