Της Μαριάννας Χαμντάνη,
Υπάρχει στις μέρες μας κάποιος που να μη γνωρίζει τι σημαίνει τεχνητή νοημοσύνη, ειδικά όταν πρόκειται για μία από τις πιο διαδεδομένες μορφές τεχνολογίας; Έχει τις ρίζες της στο 1960 και προπάτοράς της θεωρείται ο Alan Turing. Η ΤΝ αποτελεί ένα κράμα πληροφορικής, νευρολογίας, ψυχολογίας και γλωσσολογίας, τα οποία συνεργάζονται αρμονικά μεταξύ τους για τη σχεδίαση υπολογιστικών συστημάτων που μιμούνται στοιχεία της ανθρώπινης συμπεριφοράς. Τα στοιχεία αυτά μπορεί να αφορούν την ευφυΐα, τη μάθηση, την εξαγωγή συμπερασμάτων, την προσαρμοστικότητα, την κατανόηση από τα συμφραζόμενα, καθώς και την επίλυση προβλημάτων. Ο άνθρωπος επιχείρησε να βελτιώσει τη ζωή του, δίνοντας πληροφορίες μέσα από μια ακολουθία λογικών κανόνων που μετατρέπονται σε αλγορίθμους και αργότερα οι μηχανές μπορούν να τους ακολουθήσουν για να εμφανίσουν μία «έξυπνη» συμπεριφορά.
Οι επιδράσεις της τεχνητής νοημοσύνης είναι εμφανείς σε πολλούς τομείς της ζωής του ανθρώπου, καθώς εκτοξεύουν τη φαντασία και αποτελούν το αποκορύφωμα του ανθρώπινου επιτεύγματος. Το μέλλον της εκπαίδευσης είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με τις ευεργεσίες της τεχνητής νοημοσύνης, αν βέβαια χρησιμοποιηθούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, καθώς έχουν καταφέρει να τροποποιήσουν τελείως τον τρόπο με τον οποίο τα παιδιά μαθαίνουν. Δε μιλάμε εδώ για υποκατάσταση των εκπαιδευτικών και των άλλων συμμετεχόντων, αλλά για τον υποστηρικτικό ρόλο των νέων εξελιγμένων μηχανημάτων. Η χρήση robot και διαδραστικών πινάκων θα μπορούσε κάλλιστα να βοηθήσει στην καλύτερη παράδοση του μαθήματος, καθώς τα παιδιά θα έχουν τη δυνατότητα, μέσω εικόνων, χρωμάτων και ήχων, να το κατανοήσουν σε μηδενικό χρόνο. Επιπρόσθετα, μέσω διαδικτυακών δραστηριοτήτων, το μάθημα θα κεντρίσει πιο εύκολα το ενδιαφέρον των μαθητών, προτρέποντάς τους να συμμετέχουν και να μαθαίνουν ολοένα και περισσότερο. Μία ακόμη από τις ευεργεσίες της τεχνητής νοημοσύνης στην εκπαίδευση αφορά την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, καταρρίπτοντας τις αποστάσεις και δίνοντας μια ευκαιρία για θέση στη μάθηση σε αυτούς που είτε για λόγους απόστασης, εργασίας, κατάστασης, αλλά και αναπηρίας, δεν μπορούν να παρακολουθήσουν από κοντά. Οι καθηγητές που διδάσκουν εξ αποστάσεως πρέπει να είναι πάντα διαθέσιμοι σε περίπτωση που οι μαθητές τους αντιμετωπίσουν κάποιο πρόβλημα σχετικά με το μάθημα, βελτιώνοντας έτσι τις συνθήκες εκπαίδευσης.
Κανένας δεν μπορεί να αμφισβητήσει πως η χρήση των μηχανών τεχνητής νοημοσύνης έχει συμβάλει δραστικά στη βελτίωση των ιατρικών υπηρεσιών. Τα ρομπότ ήδη έχουν καταφέρει να γίνουν το ίδιο αποτελεσματικά με τους ανθρώπους σχετικά με την εκτέλεση χειρουργικών επεμβάσεων, η γνωστή σε όλους μας ρομποτική χειρουργική. Σε πολλές χώρες στον κόσμο ήδη έχουν καταφύγει σε τέτοιες μεθόδους, καθώς έχει σημειωθεί ότι παράγουν βελτιωμένα αποτελέσματα. Ένα επιπλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα που αποδεικνύει τις ευεργεσίες της τεχνητής νοημοσύνης είναι κάποια ειδικά ρομποτικά προγράμματα με διαγνωστικές δυνατότητες σε οφθαλμολογικές παθήσεις, οι οποίες ενδεχομένως να είναι το ίδιο ή και περισσότερο αποτελεσματικές από τις δυνατότητες διάγνωσης των ίδιων των ιατρών. Επιπρόσθετα, τα ρομπότ μπορούν να θεωρηθούν πιο αξιόπιστα, σε αντίθεση με ορισμένους ιατρούς, που πολλές φορές έχει διαπιστωθεί ότι εξυπηρετούν συγκεκριμένα συμφέροντα. Όσον αφορά τις γνώσεις που διαθέτουν, τα μηχανήματα αυτά είναι ικανά να μελετήσουν μεγάλο αριθμό ξενόγλωσσων βιβλιογραφιών, αφού διαθέτουν ικανότητες επεξεργασίας γλωσσών.
Αξίζει, επιπλέον, να επισημάνουμε πως η εταιρεία που φέρει το όνομα Deep Mind αποφάσισε να δημιουργήσει ένα σύστημα Artificial Intelligence, που είναι ικανό να βοηθήσει το έργο των μελετητών να αναδημιουργήσουν αρχαία ελληνικά κείμενα, τα οποία είναι χαραγμένα σε πλάκες και λόγω του ότι δημιουργήθηκαν πριν από περίπου 3.000 χρόνια, έχουν αποσυντεθεί. Αποτελούν ανεκτίμητες πηγές για την ιστορία, την κουλτούρα και την πολιτισμική κληρονομιά, κάνοντας ακόμα πιο επιτακτικό και αναγκαίο το έργο τόσο των μελετητών, όσο και της εξελιγμένης τεχνολογίας. Το σύστημα ονομάστηκε Pythia, όπου με τη βοήθεια ενός αλγορίθμου μπορούσε να «μαντεύει» με ακρίβεια τα τμήματα των επιγραφών που έλειπαν, αφού πρώτα μετέτρεπε τις αρχαίες επιγραφές σε κείμενα, τα οποία ένα σύστημα machine learning μπορούσε να αντιληφθεί.
Ένα άλλο παράδειγμα που δηλώνει το πόσο η τεχνητή νοημοσύνη έχει επηρεάσει τη ζωή μας είναι η επίδραση που έχει στη θρησκεία, παρά το γεγονός πως είναι μια καινούργια μορφή επίδρασης, όχι τόσο διαδεδομένη. Στην Ιαπωνία, επιχειρήθηκε η κατασκευή ενός ρομποτικού ιερέα που φέρνει εις πέρας τα καθήκοντα ανθρώπου, αλληλεπιδρά με τους πιστούς, εκτελεί κηρύγματα, κάνοντας μέχρι τώρα πολύ καλή δουλειά. Το όνομά του είναι Mindar και είναι ιερέας στο Kodaiji, έναν από τους παλαιότερους βουδιστικούς ναούς στο Κιότο της Ιαπωνίας. Το ρομπότ αυτό πρόκειται να βοηθήσει τους ανθρώπους να ξεπεράσουν τα προβλήματά τους, μοιράζοντας μαζί τους τη σοφία του. Η θρησκεία βρίσκεται σε ύφεση και με αυτόν τον τρόπο, είναι βέβαιο ότι ένα τέτοιο ρομπότ θα βοηθήσει να προσελκυστεί περισσότερος κόσμος.
Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω, καταλήγουμε στο συμπέρασμα πως παρά τις καινοτόμες ιδέες και ευεργετικές λύσεις που έχει προσφέρει η τεχνητή νοημοσύνη, υπάρχουν ορισμένοι κίνδυνοι οι οποίοι καραδοκούν και κάνουν τους ανθρώπους να αντιμετωπίζουν με καχυποψία καθετί πρωτοποριακό και άγνωστο. Αρχικά, όσον αφορά το θέμα όχι μόνο της εκπαίδευσης, αλλά και της ιατρικής, ο κόσμος θεωρεί ότι είναι πολύ πιθανό να χάσει τη θέση εργασίας του, μιας και τη θέση του θα πάρει η κρύα και άψυχη μηχανή. Ο ανθρώπινος παράγοντας, όπως είναι φυσικό, είναι αδιανόητο να λείπει, καθώς η προσφορά του εκπαιδευτικού και του ιατρού είναι εξίσου σημαντική με αυτή της μηχανής. Το πρόβλημα της αλληλεπίδρασης, της εμπιστοσύνης, του ζεστού και καλοσυνάτου περιβάλλοντος δε θα μπορέσει ποτέ να αντικατασταθεί από τα ρομπότ. Για να επιτευχθεί η ευημερία και οι καλύτερες συνθήκες ζωής, είναι πιο ορθό να αποκτήσουν οι μηχανές συμβουλευτικό ρόλο, χωρίς να χαθεί η ανθρώπινη παρουσία. Οι άνθρωποι, όσο και αν προσπαθούν να βελτιώσουν τη ζωή τους χρησιμοποιώντας τεχνολογικά εξελιγμένα μηχανήματα, στο τέλος της ημέρας πάντα θα καταφεύγουν στη συντροφικότητα των αγαπημένων τους προσώπων.
Είναι γεννημένη το 1999 σπουδάζει στις Πολιτικές Επιστήμες και Διεθνείς Σχέσεις στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου και βρίσκεται στο 3ο έτος των σπουδών της. Ως κατεύθυνση θέλει να επιλέξει τις διεθνείς σχέσεις αλλά δε γνωρίζει ακόμα το επάγγελμα που επιθυμεί να ακολουθήσει στο μέλλον. Έχει παρακολουθήσει αρκετά συνέδρια, ημερίδες και πλέον συμμετέχει σε προσομοιώσεις. Της αρέσουν οι ξένες γλώσσες και ο χορός.