Του Γιώργου Ναθαναήλ,
Ο Κώστας Παρορίτης, με πραγματικό όνομα Λεωνίδας Σουρέας, γεννήθηκε το 1878 στο χωριό Παρόρι της Λακωνίας. Σπούδασε φιλολογία το 1896 στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο της Αθήνας και δύο έτη αργότερα αναγορεύτηκε διδάκτορας του πανεπιστημίου. Το 1907 ξεκίνησε να εργάζεται ως σχολάρχης στην Ύδρα. Εκεί, στράφηκε προς τον δημοτικισμό του Ψυχάρη καθώς και στον σοσιαλισμό, επηρεαζόμενος από την αλληλογραφία που διατηρούσε με τον Κωνσταντίνο Χατζόπουλο, ο οποίος έμενε στο Μόναχο. Επίσης, διετέλεσε ελληνοδιδάσκαλος σε ένα χωριό του Ταϋγέτου. Η πρώτη επίσημη παρουσία του στο χώρο των γραμμάτων έγινε από την Ύδρα. Το διήγημα που δημοσιεύθηκε παρουσίαζε ανθρώπους στο περιθώριο, οι οποίοι αδικούνταν από την κοινωνία. Αυτό οδήγησε στην παύση καθηκόντων του για ένα μήνα από το Εκπαιδευτικό Συμβούλιο το 1908. Στην εν λόγω θέση έμεινε έως το 1916.
Ο Κώστας Παρορίτης έγραψε το 1924 το σπουδαιότερο από τα μυθιστορήματά του, τον Κόκκινο Τράγο. Φυσικά, έγραψε πολλά ακόμη διηγήματα σε μια πληθώρα από περιοδικά και εφημερίδες. Μερικά απ’ αυτά είναι: ο Νουμάς, το Εθνικόν Ημερολόγιον του Σκόκου, οι Νέοι Βωμοί, η Μούσα, ο Πυρσός, το Μικρασιατικό Ημερολόγιο, τα Γράμματα Αλεξανδρείας, Ελεύθερος Λόγος, Δημοκρατία, Ελεύθερος Λόγος και Ριζοσπάστης.
Από το 1909 συμμετέχει ενεργά στην πολιτική ζωή της χώρας. Γίνεται μέλος της Σοσιαλιστικής Δημοτικιστικής Ένωσης, ενώ ταυτόχρονα ενημερώνεται για τη νέα αυτή ιδεολογία στην Ελλάδα. Διαβάζει, λοιπόν, σοσιαλιστική φιλολογία και παρακολουθεί τις προσπάθειες της εργατικής τάξης να οργανωθεί.
Ο Παρορίτης ,αν και κομμουνιστής, δέχθηκε έντονη κριτική από τους εκπροσώπους της εργατικής τάξης. Η συμμετοχή στον Νουμά ως ένα μέλος του πυρήνα του περιοδικού ,καθώς και στον Ριζοσπάστη τον βοήθησαν να έρθει σε επαφή με τις ιδέες του σοσιαλισμού.
Ο Κώστας Παρορίτης εμπνέεται από τον ίδιο τον λαό και την εργατική τάξη. Τα έργα του αναγνώστηκαν και από μέλη της εργατικής τάξης γεγονός που έκανε γνωστότερη την ιδεολογία του κομμουνισμού στα ευρύτερα στρώματα, ενώ ακόμη βρισκόταν σε μια εμβρυακή μορφή για τα δεδομένα της ελληνικής κοινωνίας. Ο Παρορίτης έμεινε πιστός στην ιδεολογία του παρά τη δρυμεία κριτική που δέχθηκε. Περιγράφει στα έργα του όλους αυτούς τους περιθωριοποιημένους της ελληνικής κοινωνίας ,επηρεαζόμενος βαθύτατα από τη λογοτεχνική σοσιαλιστική παραγωγή της Ρωσίας και της Γαλλίας. Δεν έχει καμία σχέση με τους πρώτους σοσιαλιστές συγγραφείς, αφού στα έργα του δεν υπάρχει το στοιχείο της κυριαρχίας της φύσης στις ζωές των ανθρώπων. Προβάλλει, αντιθέτως, την ιδέα της δραστηριοποίησης της εργατικής τάξης και τη διαμόρφωση μιας νέας κοινωνίας.
Ο Κώστας Παρορίτης έφυγε από τη ζωή στις 10 Νοεμβρίου 1931 στην Αθήνα.