Της Έλενας Γεωργίου,
Μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ου αιώνα, η Μέριλιν Μονρόε –ή αλλιώς Νόρμα Τζιν Μόρτενσον- έμεινε στην ιστορία της παγκόσμιας showbiz ως «σύμβολο του σεξ», χαρακτηριστικό που ενσάρκωνε και στις ταινίες της. Η παιδική της ηλικία δεν ήταν και τόσο ευχάριστη, αφού η μητέρα της νοσηλεύτηκε αρκετές φορές σε ψυχιατρικά ιδρύματα, με αποτέλεσμα η ίδια να περάσει την παιδική της ηλικία ως φιλοξενούμενη σε διάφορες ανάδοχες οικογένειες και ορφανοτροφεία, μέχρις ότου να υιοθετηθεί. Λόγω της ανασφάλειας που βίωσε κατά τη διάρκεια μιας χαοτικής εποχής, όπου το χρήμα και η λάμψη έπαιζαν σημαντικό ρόλο σε μια –κατά τ’ άλλα- οπισθοδρομική κοινωνία που προσπαθούσε ακόμη να βρει την ταυτότητά της (τα γνωστά roaring ‘20s) μέσα στη βουή της ιδέας του «Αμερικανικού Ονείρου», η Μέριλιν παντρεύτηκε στα 16 της χρόνια και μέχρι τα 20 είχε πάρει διαζύγιο.
Είχε αρχίσει από μικρή ηλικία να συμμετέχει ως μοντέλο σε διαφημίσεις της εποχής και φωτογραφήθηκε ως η πρώτη «Sweetheart» του περιοδικού Playboy. Οι πρώτες της επιτυχίες στον χώρο του κινηματογράφου δεν άργησαν να έρθουν, αφού συμμετείχε σε πολλές ταινίες ως κομπάρσος, προτού κάνει το ντεμπούτο της σε έναν μεργαλύτερο ρόλο το 1951, στην ταινία «Ερωτική Φωλιά». Οι κριτικοί δεν ασχολήθηκαν με τις ερμηνείες της στους διάφορους ρόλους που ενσάρκωσε, αλλά με την εκκεντρική και σέξι εμφάνισή της. Το ξανθό μαλλί έγινε το σήμα κατατεθέν της και η εκρηκτική προσωπικότητά της, σε συνδυασμό με την παιδική αθωότητα που απέπνεε, ξετρέλανε τον αντρικό πληθυσμό. Η χαρακτηριστική σκηνή με το άσπρο φόρεμα που ανασηκώνεται στον αέρα, στην ταινία «Επτά Χρόνια Φαγούρα», έμεινε στην ιστορία ως ένα αποτύπωμα, θα ’λεγε κανείς, του τι αντιπροσώπευε η Μέριλιν, είτε στον κινηματογράφο, είτε στην πραγματική της ζωή…
Μέσα απ’ την ταινία «Οι Άντρες Προτιμούν τις Ξανθιές», μια από τις πιο χαρακτηριστικές ταινίες της, η Μέριλιν αναδεικνύει το ταλέντο της μέσα από έναν ακόμη πρωταγωνιστικό ρόλο, που της ταιριάζει όσο κανείς άλλος. Δέκα χρόνια μετά, η FOX την επιλέγει για τον πρωταγωνιστικό ρόλο στην ταινία «Κάτι Πρέπει να Δώσεις», μια ταινία που δεν ολοκλήρωσε ποτέ, αφού η εταιρεία την απέλυσε για την ασυνέπεια και την αργοπορία της. Λίγο καιρό αργότερα, το 1962, η Μέριλιν, ένα απ’ τα μεγαλύτερα και πιο αγαπητά αστέρια του κινηματογράφου της εποχής, φεύγει απ’ τη ζωή. Τραγική ειρωνία το γεγονός ότι, λίγες μέρες πριν το θάνατό της, ανανέωσε το συμβόλαιό της με τη FOX για το συνταρακτικό -για την εποχή- ποσό του ενός εκατομμυρίου και για τη συμμετοχή της σε δύο ταινίες!
Όσον αφορά την προσωπική της ζωή, η Μέριλιν Μονρόε παντρεύτηκε τρεις φορές, την πρώτη με έναν νεαρό εργάτη, για τον οποίο εγκατέλειψε το σχολείο στα δεκαέξι της χρόνια. Ο δεύτερος γάμος της με τον Τζο ντι Μάτζιο, που ήταν παίχτης του μπέιζμπολ, διήρκησε μόλις εννέα μήνες και μετά από μόλις δύο χρόνια, παντρεύτηκε τον διάσημο συγγραφέα Άρθουρ Μίλερ. Μετά από τέσσερα χρόνια έγγαμου βίου, η Μέριλιν κατέθεσε αίτηση διαζυγίου κι ο επίσημος λόγος ήταν η ασυμφωνία χαρακτήρων. Σύμφωνα με μαρτυρίες, ο Άρθουρ δεν την αγάπησε ποτέ, αφού την έβλεπε ως ένα τρόπαιο που κατάφερε να κατακτήσει. Εμφανίστηκε για τελευταία φορά στις κινηματογραφικές αίθουσες με την ταινία οι «Αταίριαστοι», το σενάριο του οποίου είχε γράψει ο Μίλερ, σε μια απεγνωσμένη προσπάθειά του να αποτρέψει την κάθοδό της προς την επερχόμενη καταστροφή, τα ναρκωτικά.
Ο θάνατός της τον Αύγουστο του 1962, σε ηλικία μόλις 36 ετών, σόκαρε το κοινό και βύθισε στο πένθος μια ολόκληρη ήπειρο. Κανείς δεν μπορούσε να πιστέψει ότι η αγαπημένη ξανθιά καλλονή της Αμερικής, υπέκυψε τελικά στον εθισμό της στα ναρκωτικά -όπου και αποδόθηκε ο θάνατός της- κι έφυγε πριν καν προλάβει το αστέρι της να λάμψει ακόμη περισσότερο! Υπάρχουν πολλές θεωρίες για τον τρόπο που άφησε την τελευταία της πνοή, αφού κανείς απ’ τους γνωστούς της δεν μπορούσε να πιστέψει ότι η Μέριλιν αυτοκτόνησε, αφού είχε μόλις υπογράψει ένα από τα μεγαλύτερα συμβόλαια της ζωής της και βρισκόταν στο απόγειο της καριέρας της. Δεν έχει δοθεί καμία λύση στο μυστήριο του θανάτου της, αφού οι έρευνες που έγιναν ήταν ελλιπείς και δεν απάντησαν σε κανένα ερώτημα που θα μπορούσε να εξηγήσει τι ακριβώς έγινε εκείνη τη νύχτα. Η καμαριέρα της, ενώ είχε ανησυχήσει για το γεγονός ότι η Μέριλιν δεν ανταποκρινόταν, αφού ισχυρίζεται ότι χτύπησε την πόρτα του δωματίου της χωρίς να πάρει κάποια απάντηση, επικοινώνησε με τις αρμόδιες αρχές τρεις ώρες αργότερα. Ο αστυνόμος που ανέλαβε την υπόθεση, ανέφερε χαρακτηριστικά: «Τα χέρια της ήταν κατεβασμένα στα πλάγια και τα πόδια της ήταν εντελώς ίσια. Ήταν η πιο εμφανής σκηνή θανάτου που είχα δει ποτέ. Τα μπουκάλια των χαπιών στο κομοδίνο της είχαν τοποθετηθεί τακτοποιημένα, το σώμα της έμοιαζε σκόπιμα τοποθετημένο με αυτόν τον τρόπο, όλα φαίνονταν πολύ τακτοποιημένα».
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι μετά τον θάνατό της, ο Τζο ντι Μάτζιο έστελνε κάθε βδομάδα φρέσκα τριαντάφυλλα στον τάφο της, μέχρι και τον θάνατό του, όπου αναφώνησε πως θα πήγαινε, επιτέλους, να βρει την αγαπημένη του Μέριλιν.
Αυτή ήταν μια σύντομη περιγραφή της ζωής, αλλά και της καριέρας της Μέριλιν Μονρόε. Η πραγματικότητα απέχει από το ό,τι έχει γραφτεί μέχρι τώρα για αυτήν, αφού η ιστορία έχει αποδείξει και στο παρελθόν την υποκειμενικότητά της, όσον αφορά τον τρόπο που επιλέγει ο κάθε άνθρωπος να αναφερθεί σε αυτήν. Μέσα από τη ζωή μιας καθηλωτικής παρουσίας, που έχει καταταχθεί στη λίστα με τις 25 μεγαλύτερες σταρ όλων των εποχών, βλέπουμε την απομυθοποίηση της δόξας και του έρωτα, αλλά και το πού μπορεί να οδηγήσει… είτε το θέλουμε, είτε όχι.
Αντλήθηκαν στοιχεία από τις σελίδες:
- https://menshouse.gr/istories/39506/o-mystirios-thanatos-tis-merilin-monroe-ke-5-epikratesteres-theories-synomosias
- https://www.mixanitouxronou.gr/o-tzo-nti-matzio-pantrevete-ti-merilin-monroe-gia-na-tin-kani-mitera-ke-nikokira/
Γεννημένη το 1997 στο πανέμορφο νησί της Κύπρου και φοιτήτρια της Αγγλικής Φιλολογίας στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Συμμετέχει σ’ εθελοντικά προγράμματα κι έχει παρακολουθήσει σεμινάρια με θέμα τη Λογοτεχνία, αλλά και την Ψυχολογία. Μ’ ένα βιβλίο στο χέρι από μικρό παιδί, δημιουργεί εικόνες μέσα απ’ τις λέξεις και μοιράζεται, μέσα απ’ αυτές, το χάος που διακατέχει την ύπαρξή της. Ασχολείται, επίσης, με τη ζωγραφική και τη φωτογραφία.