Του Αλέξανδρου Παντελάκου,
Οι μεγάλες καθυστερήσεις στα ελληνικά αεροδρόμια είναι κάθε άλλο παρά ένα ασυνήθιστο φαινόμενο στη μετακίνηση των πολιτών σε καθημερινή βάση. Το πρόβλημα αυτό έχει τις ρίζες του στις παθογένειες του συστήματος ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας, στις ανεπαρκείς και ασυντήρητες δομές και στην εικόνα εγκατάλειψης που μέχρι πρότινος δέσποζε στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας. Παρ’ όλα αυτά, η εικόνα αυτή ξεκίνησε να αλλάζει την κρισιμότερη στιγμή. Η εξυπηρέτηση της αυξημένης κίνησης του επιβατικού κοινού, δε θα μπορούσε να επιτευχθεί χωρίς την αναβάθμιση των κτιριακών δομών και του υλικοτεχνικού εξοπλισμού, ήτοι, με περισσότερα check-in σημεία, σημεία ελέγχου ασφαλείας, θύρες πρόσβασης και χώρους για τα αεροσκάφη, καλύτερους διαδρόμους και υπηρεσίες και περισσότερους εμπορικούς χώρους.
Τα έργα που ξεκίνησαν από την Fraport το 2017 για την αναβάθμισή των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, έχουν ολοκληρωθεί κατά το ήμισυ, με τις αναβαθμίσεις των αεροδρομίων Χανίων, Καβάλας, Ζακύνθου και Ακτίου να έχουν ολοκληρωθεί πλήρως. Σε γενικότερο πλαίσιο, το πλάνο περιλαμβάνει τη δημιουργία πέντε νέων τερματικών σταθμών, την επέκταση άλλων πέντε, την αναμόρφωση των υπολοίπων και την ανακαίνιση 15 διαδρόμων απογείωσης-προσγείωσης.
Τα αποτελέσματα των επενδύσεων που ολοκληρώθηκαν είναι μάλλον ενθαρρυντικά. Πιο συγκεκριμένα, στη Ζάκυνθο πραγματοποιήθηκε η ανακαίνιση και η αναδιαμόρφωση του τερματικού σταθμού και η εγκατάσταση νέου συστήματος για τον έλεγχο και τη διαχείριση των αποσκευών. Επιπλέον, δημιουργήθηκε καινούριος πυροσβεστικός σταθμός και ανακαινίστηκαν οι αεροδιάδρομοι και οι χώροι στάθμευσης των αεροσκαφών. Στο αεροδρόμιο των Χανίων πραγματοποιήθηκε η πλήρης αναδιοργάνωση του αεροσταθμού, αυξήθηκαν οι πύλες και τα σημεία ασφάλειας και ελέγχου και τέλος ανακαινίστηκαν οι αεροδιάδρομοι.
Στο δε αεροδρόμιο της Καβάλας, έγινε η επέκταση του σταθμού, η αύξηση των check-in σημείων, επεκτάθηκε και ανακαινίστηκε ο πυροσβεστικός σταθμός, όπως επίσης και η επίτευξη της πλήρους αξιοποίησης της χωρητικότητας του χώρου στάθμευσης των αεροσκαφών, με τη χρήση του «push-back» τρόπου στάθμευσης. Ριζική αλλαγή παρουσιάζει και το αεροδρόμιο Ακτίου, το όποιο ανακαινίστηκε και επεκτάθηκε και πλέον είναι εξοπλισμένο με όλα τα σύγχρονα συστήματα για τις αποσκευές. Βέβαια, η Fraport Greece επιθυμεί το αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης να αποτελέσει το «μαργαριτάρι» της, φιλοδοξώντας να γίνει ένας κόμβος μεταφοράς για τα Βαλκάνια και για τη νοτιοανατολική Ευρώπη γενικότερα.
Στα μελλοντικά projects της Fraport ανήκει το αεροδρόμιο της Σαντορίνης, το οποίο θα δεχτεί μια αδιανόητη, όπως χαρακτηρίστηκε, επέκταση της τάξεως των 12.900 τ.μ., το οποίο με την ολοκλήρωσή του εντός του 2020 θα επεκτείνει σε μεγάλο βαθμό όλα τα συστήματα διαχείρισης αποσκευών, τα σημεία εξυπηρέτησης των επιβατών, όπως επίσης και τις υποδομές φιλοξενίας και χρήσης των αεροσκαφών. Το αεροδρόμιο στην Κω θα αποκτήσει κι αυτό έναν νέο τερματικό σταθμό και θα δεχτεί την επέκταση και την ανακαίνιση της πίστας του και τη δημιουργία ενός νέου πυροσβεστικού σταθμού.
Τέλος, μεγαλόπνοο προβλέπεται το έργο για το αεροδρόμιο της Μυκόνου. Στα τέλη Ιουνίου πραγματοποιήθηκε η παρουσίαση του νέου αρχιτεκτονικού σχεδιασμού του αεροδρομίου σε εκδήλωση της εταιρείας. Το αεροδρόμιο θα αλλάξει εξωτερική όψη, παίρνοντας την πνοή του νησιού, ταυτόχρονα, όμως, θα πραγματοποιηθεί και η προβλεπόμενη επέκταση και η εγκατάσταση όλων των σύγχρονων συστημάτων, η αύξηση των check-in σημείων, των σημείων ελέγχου και των πυλών. Το πλάνο αυτού του αεροδρομίου προχωρεί με γοργούς ρυθμούς, καθώς ήδη έχουν ολοκληρωθεί η ανακατασκευή των αεροδιαδρόμων και η κατασκευή του καινούριου πυροσβεστικού σταθμού.
Γεννημένος στη Θεσσαλονίκη το 1997, είναι προπτυχιακός φοιτητής του τμήματος Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Έχει συμμετάσχει σε πληθώρα προσομοιώσεων τόσο στο εξωτερικό όσο και στο εσωτερικό (MUN, EuroPa.S, MBE, κ.α.). Ασχολείται ενεργά με τον αθλητισμό και τον εθελοντισμό.