10.4 C
Athens
Κυριακή, 22 Δεκεμβρίου, 2024
ΑρχικήΟικονομίαΑνάπτυξηΤο «φαινόμενο» των start-ups στην ελληνική επιχειρηματική πραγματικότητα

Το «φαινόμενο» των start-ups στην ελληνική επιχειρηματική πραγματικότητα


Της Ελένης Σπυροπούλου,

Ανατρέχοντας λίγα χρόνια πριν, λίγοι θα ήταν οι Έλληνες που θα γνώριζαν τι είναι μια start-up ή κατά τον ελληνικό όρο «νεοφυής» επιχείρηση. Ωστόσο, πλέον, τα πράγματα έχουν αλλάξει ριζικά, καθώς οι επιχειρήσεις αυτές αποτελούν τον θεμέλιο λίθο στη σύγχρονη επιχειρηματική ζωή.

Πριν γίνει, όμως, αναφορά σε επιτυχημένα παραδείγματα ελληνικών νεοφυών επιχειρήσεων, αξίζει να ορίσουμε τι είναι μια start-up και τα βασικά της χαρακτηριστικά. Το ξεκίνημα μιας τέτοιας επιχείρησης ακολουθεί έναν τυπικό «αλγόριθμο»:

  1. Σύλληψη επιχειρηματικής ιδέας: στο στάδιο αυτό εντοπίζεται η ευκαιρία στο εξωτερικό περιβάλλον. Η start-up έρχεται για να καλύψει το «κενό» που υπάρχει στην αγορά, να προσφέρει στον πελάτη προϊόν ή υπηρεσία που θα δώσει λύση σε υπάρχον πρόβλημά του και να φέρει ένα καινοτόμο στίγμα στον επιχειρηματικό κόσμο. Να διευκρινιστεί, βέβαια, πως με τον όρο «καινοτομία» δεν εννοούμε απαραίτητα πως η νέα επιχείρηση θα προσφέρει ένα ριζικά καινούριο προϊόν στον πελάτη. Η καινοτομία μπορεί να εντοπίζεται σε κρίκο της αλυσίδας αξίας, όπως στον τρόπο παραγωγής του προϊόντος ή προσφοράς της υπηρεσίας ή ακόμη και στο δίκτυο διανομής.
  2. Ορισμός της ιδρυτικής ομάδας και ανάπτυξη του αρχικού προϊόντος.
  3. Ανεύρεση χρηματοδότησης, η οποία μπορεί να αποτελείται είτε από ιδιωτικές πρωτοβουλίες, είτε από προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων. Στην Ελλάδα, η Eurobank τα τελευταία χρόνια προσφέρει στήριξη σε τέτοιου είδους επιχειρήσεις,
  4. εξετάζοντας τις ανάγκες τους και το επιχειρηματικό τους πλάνο. Η πλατφόρμα Equity Funding μπορεί να βοηθήσει νέους επιχειρηματίες να βρουν επενδυτή και να εξασφαλίσουν ρευστότητα για την υλοποίηση της ιδέας τους, ενώ σημαντική πηγή χρηματοδότησης είναι και τα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα του ΕΣΠΑ.
  5. Χτίσιμο εταιρείας και εγκαθίδρυση εταιρικής κουλτούρας. Να τονίσουμε, στο σημείο αυτό, πως η start-up αρχικά εγκαθιδρύεται ως μια βραχύβια επιχείρηση (1-2 ετών) με τη μορφή Ε.Π.Ε και Ι.Κ.Ε και μετά το πέρας των 2 ετών, αποκτά νομική μορφή και λειτουργίες κανονικής επιχείρησης.
  6. Αποσαφήνιση όλων των διαδικασιών της αλυσίδας αξίας.
  7. Περαιτέρω ανάπτυξη του αρχικού προϊόντος με βάση το επιχειρηματικό πλάνο, αλλά και τις ανάγκες της αγοράς.
  8. Δημιουργία δικτύου πωλήσεων και εξεύρεση του τρόπου προώθησης του προϊόντος στον καταναλωτή.
  9. Εξυπηρέτηση του πελάτη και παροχή ολοκληρωμένων λύσεων στο πρόβλημά του.

Το διακύβευμα, λοιπόν, είναι αν η ιδέα αυτή καθαυτή θα πετύχει, κάτι που συνεπάγεται υψηλό ρίσκο (αλλά και υψηλή απόδοση σε περίπτωση επιτυχίας).

Στο ελληνικό επιχειρηματικό περιβάλλον, οι νεοφυείς επιχειρήσεις έκαναν την εμφάνισή τους ως «αντίδοτο» στην κρίση. Βέβαια, πλέον, ο ρόλος τους έχει διευρυνθεί, ενώ σύμφωνα με στοιχεία του 2018, οι ελληνικές start-up έχουν προσφέρει τουλάχιστον 3000 θέσεις εργασίας σε νέους που είναι γεννημένοι μεταξύ 1988-2000 (Generation Y στον επιχειρηματικό κόσμο).

Στον παρακάτω πίνακα, ακολουθούν ορισμένα παραδείγματα νέων και καινοτόμων επιχειρηματικών ιδεών στην Ελλάδα, καθώς και οι σημαντικότερες πληροφορίες για αυτές.

Start-up

Χρήσιμες πληροφορίες

efood Μέσα σε δευτερόλεπτα, μπορείς να επιλέξεις ανάμεσα σε 6500 καταστήματα σε 60 πόλεις και να βρεις ό,τι τραβάει η όρεξή σου! Ο δημιουργός του περιγράφει το εγχείρημα ως «μια συνεχής επένδυση στην τεχνολογία και στην εξυπηρέτηση του πελάτη».
HELIC Ιδρύθηκε το 1994 ως start-up και η μετέπειτα κεφαλαιακή ενίσχυσή της από Αμερικανό επενδυτή, τη βοήθησε να εξελιχθεί σε μια εταιρεία-επανάσταση για τον χώρο της έρευνας και ανάπτυξης προϊόντων τεχνολογίας.
CONSTELEX Ιδρύθηκε πριν λίγα χρόνια και σκοπός της ήταν ο σχεδιασμός και ανάπτυξη ενισχυτών οπτικών ινών και φωτονικών συστημάτων. Πλέον, συνεχίζει την πορεία της εξαγοραζόμενη από τον ευρωπαϊκό όμιλο Gooch and House go.
Funkmartini Η πρώτη ελληνική start-up στον χώρο των υπηρεσιών ομορφιάς στην Ελλάδα, ξεκίνησε με την ιδέα πως «η ομορφιά είναι για όλους και πρέπει να τη διαφυλάξουμε σε όλες τις πτυχές της» και συνεχίζει την επιτυχημένη πορεία της εφαρμόζοντας πάντα πελατοκεντρική προσέγγιση.
blueground Ιδρύθηκε το 2013, με αντικείμενο την προώθηση, διαχείριση και διαμόρφωση ακινήτων με την υποστήριξη της τεχνολογίας σε Ελλάδα και εξωτερικό, στοχεύοντας στην επέκταση εκτός συνόρων.
Nannuka Αποτελεί την πρώτη online υπηρεσία εύρεσης αλλά και αξιολόγησης επαγγελματιών και χώρων για τη φύλαξη, την εκπαίδευση, την ψυχαγωγία και τη δημιουργική απασχόληση παιδιών.
Hotelgenius Πρόκειται για εταιρεία παροχής λογισμικού σε ξενοδοχειακές μονάδες. Το λογισμικό παρέχεται σε μορφή cloud και αποτελείται από 3 βασικά συστήματα: κατασκευή ιστοσελίδας, μηχανή κρατήσεων και εφαρμογή για κινητά.

Κλείνοντας, είναι σκόπιμο να επισημανθεί πως οι ελληνικές νεοφυείς επιχειρήσεις αποτελούν αναμφίβολα σημαντικό γρανάζι του επιχειρείν, κάτι το οποίο απαιτεί ευνοϊκότερο κλίμα για την σύσταση και λειτουργία τους. Ένα τέτοιο κλίμα προϋποθέτει πολιτική σταθερότητα, μείωση γραφειοκρατίας, προγράμματα χρηματοδότησης και διαρκής στήριξη των νέων επιχειρηματιών μέσω συνεχούς κατάρτισής τους. Ας κρατήσουμε, άλλωστε, ένα βασικό στοιχείο: οι start-ups μπορούν να δώσουν τη λύση στο brain-drain, όχι μόνο επειδή απασχολούν νέα άτομα στο δυναμικό τους, αλλά κυρίως επειδή, λόγω της άρρηκτης σχέσης τους με την τεχνολογία, δημιουργούν υψηλά καταρτισμένες θέσεις εργασίας. Έτσι, έχουμε και μείωση της ανεργίας, αλλά και επένδυση στη γνώση, που είναι και απαραίτητη συνθήκη επιβίωσης και επιτυχίας στο σύγχρονο διαρκώς μεταβαλλόμενο επιχειρηματικό περιβάλλον.


Ελένη Σπυροπούλου

Γεννήθηκε το 1997 στην Πάτρα, μεγάλωσε στον Πύργο Ηλείας και κατοικεί τα τελευταία χρόνια στην Αθήνα. Είναι απόφοιτη του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και συγκεκριμένα του τμήματος Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής. Πρόσφατα ξεκίνησε τις μεταπτυχιακές σπουδές της στο ΠΜΣ “Master of Business Administration” του ΟΠΑ. Την απασχολεί η μελέτη θεμάτων σχετικών με την επιχειρηματικότητα, εξάλλου στο μέλλον φιλοδοξεί να δημιουργήσει την δική της επιχειρηματική μονάδα.

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ