Της Αιμηλίας Μπέλμπα,
Η αλήθεια είναι θέμα οπτικής, υποστηρίζουν πολλοί και σίγουρα στην υπόθεση της «κόκκινης Τζοάν», Μελίτα Νόργουντ, αυτό ισχύει. Η «γιαγιά κατάσκοπος», πάνω στην ιστορία της οποίας βασίζεται η ταινία «Red Joan», στα 87 της αποκαλύφθηκε πως είχε προδώσει τη χώρα της και για 40 χρόνια, κατά τη διάρκεια του Δεύτερου Παγκόσμιου Πολέμου και μετά, έδινε πληροφορίες στους Ρώσους για κρατικά μυστικά, ανάμεσα στα οποία και πληροφορίες για την ατομική βόμβα.
Η προσφορά της στην KGB ήταν τόσο μεγάλη που στο βιβλίο «The Mitrokhin Archive: The K.G.B. in Europe and the West», αναφέρεται ως «η σημαντικότερη γυναίκα κατάσκοπος της KGB στη Βρετανία και με τη μεγαλύτερη θητεία από όλους τους υπόλοιπους πράκτορες της Σοβιετικής Ένωσης στη χώρα», ενώ ακόμα είχε πάρει και ένα παράσημο για τις υπηρεσίες της από το «Τάγμα του Ερυθρού Λάβαρου».
Θα περίμενε κανείς πως, με μια τέτοια ιστορία από πίσω της, η ταινία θα είχε απόλυτη επιτυχία, αλλά παρ’ όλα αυτά δεν απέφερε πολλά χρήματα, με τα κέρδη να φτάνουν περίπου τα 10 εκατομμύρια δολάρια. Ο κύριος λόγος της εισπρακτικής αποτυχίας για πολλούς, ήταν το ποσό πολύ το σενάριο της ταινίας απομακρύνθηκε από την πραγματική ιστορία. Αυτό εν μέρη, ναι είναι σωστό, αλλά ο πυρήνας της ταινίας παραμένει ο ίδιος. Η Μελίτα στην πραγματικότητα και η Τζοάν στην ταινία, πρόδωσαν τη χώρα τους και έδωσαν μυστικά στους Ρώσους, με την ευχή ότι αν όλες οι πλευρές είχαν τα ίδια καταστροφικά όπλα, δε θα ξεσπούσε ένας νέος πόλεμος και οι άνθρωποι θα διατηρούσαν την εύθραυστη ηρεμία που είχαν βρει.
«Έκανα ό,τι έκανα όχι για τα χρήματα, αλλά για να βοηθήσω να αποφευχθεί η ήττα ενός νέου συστήματος, το οποίο με μεγάλο κόστος είχε δώσει σε απλούς ανθρώπους φαγητό και έναν τρόπο διαβίωσης, που μπορούσαν να καλύψουν, μια καλή μόρφωση και ένα σύστημα υγείας», είπε η 87χρονη Μελίτα, διαβάζοντας με τρεμάμενα χέρια το χαρτί, στο οποίο είχε γράψει τα λόγια της, όταν παραδέχτηκε στα Μέσα από την αυλή του σπιτιού της ότι όντως ήταν κατάσκοπος της KGB.
Η Μελίτα της πραγματικότητας δεν ήταν απόφοιτος φυσικής όπως η Τζοάν της ταινίας και είχε εξ αρχής αριστερές ιδέες, ενώ η Τζοάν ήρθε πιο κοντά σε αυτό τον πολιτικό χώρο λόγω παρεών. Όμως, αν αποδεχθείς πως η ταινία δεν αποτελεί μια πιστή βιογραφία, θα μπορέσεις να δεις πως η Τζοάν, είτε όταν την ενσαρκώνει η Τζούντι Ντεντς, είτε η Σόφι Κούκσον, είναι ένας γυναικείος χαρακτήρας με μέταλλο και προσωπικότητα. Αυτό φαίνεται από το πώς στέκεται στον ανδροκρατούμενο επιστημονικό χώρο όπου δουλεύει, από το πώς χειρίζεται τη σχέση της με τον Λίο, ο οποίος είναι εκείνος που της ζητά να κατασκοπεύσει για τη Ρωσία, αλλά και το πώς, εν τέλει, αποφασίζει να το κάνει.
Γεννήθηκε το μεσημέρι ενός Νοέμβρη. Τώρα ποιανού ακριβώς Νοέμβρη, αυτό δεν πρόκειται να σας το πει. Έχει τελειώσει μια Σχολή Δημοσιογραφίας και έχει δουλέψει ως δημοσιογράφος σε site, κειμενογράφος και έχουν εκδοθεί δυο βιβλία της, εκ των οποίων το ένα στα αγγλικά.