Του Αθανάσιου Μαντζώλα,
Πριν από λίγες ημέρες, η ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας, με τις υπ’ αριθμ. 1749-1752/2019 αποφάσεις της, ακύρωσε τις υπ’ αριθμ. 101470/Δ2/16.6.2017 και 99058/Δ2/13.6.2017 αποφάσεις του πρώην Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, κ. Γαβρόγλου, με τις οποίες καθορίσθηκαν τα προγράμματα σπουδών του μαθήματος των θρησκευτικών στο Δημοτικό, το Γυμνάσιο και το Λύκειο. Συγκεκριμένα, η ολομέλεια του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου της χώρας έκρινε τις εν λόγω αποφάσεις αντισυνταγματικές και αντίθετες στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ). Ανεμένετο και εγένετο! Το μάθημα των θρησκευτικών, όμως, είναι μία μόνο από τις πολλές τομές της προηγούμενης Κυβέρνησης στον τομέα της παιδείας.
Υπό το βάρος της επερχόμενης εκλογικής συντριβής και της συνακόλουθης απώλειας της εξουσίας, με την οποία τόσο στενά συνδέθηκε η αριστερά και οι συνιστώσες της τα τελευταία χρόνια, κατά την εκπνοή της θητείας της η προηγούμενη Κυβέρνηση προέβη σε μια σειρά νομοθετήσεων, με κριτήρια καθαρά λαϊκίστικα και ψηφοθηρικά, φυσικά. Ένα από αυτά -το σημαντικότερο ίσως- είναι η κατάργηση όλων των Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, ως αυτοτελών νομικών προσώπων, με την ίδρυση νέων τριτοβάθμιων ιδρυμάτων, που προήλθαν από τις συγχωνεύσεις μεταξύ Πανεπιστημίων και Τ.Ε.Ι.. Οι αλλαγές αυτές βρίσκονται πολύ κοντά στη λογική της ίδρυσης τέταρτης Νομικής σχολής στην Πάτρα, που είχε εξαγγελθεί, αλλά ευτυχώς δεν έγινε πράξη.
Η ανωτατοποίηση ή η πανεπιστημιοποίηση των Τ.Ε.Ι. χωρίς κανένα προηγούμενο διάλογο με την επιστημονική κοινότητα, και παρά την πλήρη αντίθεση πρυτάνεων και καθηγητών (1.200 ενστάσεις κατά του νόμου για την ανωτατοποίηση των Τ.Ε.Ι. έχουν γίνει από καθηγητές των Τ.Ε.Ι. ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας και του Διοικητικού Εφετείου) δείχνει ότι το όλο εγχείρημα δεν αποτελεί μια ουσιαστική διαδικασία και ότι κάθε άλλο παρά σε ακαδημαϊκά κριτήρια βασίζεται. Ο μετασχηματισμός των Τ.Ε.Ι. σε Πανεπιστήμια θα μπορούσε να εξεταστεί στις περιπτώσεις τμημάτων, τα οποία, τόσο σε επίπεδο ανθρώπινου δυναμικού, όσο και σε επίπεδο υποδομών, εξελίχθηκαν ποιοτικά σε σημαντικό βαθμό τα τελευταία χρόνια και για τα οποία έχουν ωριμάσει οι συνθήκες, ώστε να αναβαθμιστούν, πράγμα που προφανώς δε συνέβη.
Όπως επισημαίνει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Διδακτικού Επιστημονικού Προσωπικού των Α.Ε.Ι., δημιουργείται ένα διεθνώς πρωτόγνωρο καθεστώς με τα γνωστικά αντικείμενα πανεπιστημιακών τμημάτων, καθώς ιδρύονται πανεπιστημιακά τμήματα σε γνωστικά αντικείμενα, τα οποία δεν αντιστοιχούν σε διεθνώς αναγνωρισμένα γνωστικά αντικείμενα πανεπιστημιακού επιπέδου ή δεν έχουν διακριτό και αυτόνομο χαρακτήρα και αποτελούν απλώς εφαρμογή μιας επιστήμης σε επαγγελματικό επίπεδο. Επίσης, δημιουργούνται πολλά τμήματα τετραετούς φοίτησης με γνωστικά αντικείμενα, τα οποία υπάρχουν σε πολλά άλλα τμήματα υφισταμένων ιδρυμάτων πενταετούς φοίτησης. Κάποια τμήματα εντάσσονται σε σχολές που καλύπτουν εντελώς διαφορετικά ευρύτερα γνωστικά αντικείμενα και το εκπαιδευτικό προσωπικό των Τ.Ε.Ι. εντάσσεται σε βαθμίδες καθηγητών Πανεπιστημίου χωρίς ουσιαστική αξιολόγηση των προσόντων του.
Η εξομοίωση των Τ.Ε.Ι. με τα Α.Ε.Ι. διά της μετονομασίας και μόνο, καθώς και η πανεπιστημιοποίηση των τίτλων σπουδών των πρώτων αποτελεί πλήγμα για το ελληνικό πανεπιστήμιο και την τριτοβάθμια εκπαίδευση συνολικά. Ο τίτλος δε συνεπάγεται την ακαδημαϊκή ποιότητα, αλλά αντλεί το κύρος του από τη δεύτερη. Πέραν του πολιτικού ζητήματος, όμως, το πλήγμα είναι ακαδημαϊκό, είναι θεσμικό. Οι πρακτικές της προηγούμενης Κυβέρνησης στο χώρο της παιδείας, ως συνάρτηση του μορφωτικού επιπέδου και συνακόλουθα της αντίληψης που έχουν γι’ αυτήν τα στελέχη της, θα έχουν αντίκτυπο στην ελληνική κοινωνία με δυσμενέστατες συνέπειες, που θα εκδηλωθούν σε βάθος χρόνου. Η άμεση επαναφορά του προηγούμενου καθεστώτος αποτελεί υποχρέωση των ακαδημαϊκών και πολιτικών ιθυνόντων, με ιδιαίτερα αυξημένο πολιτικό κόστος βέβαια για τους δεύτερους.
Γεννήθηκε το 1999 στην Βέροια Ημαθίας. Αποφοίτησε το 2017 από το Γενικό Λύκειο Μελίκης και έκτοτε φοιτά στην Νομική Σχολή του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης.