15.2 C
Athens
Παρασκευή, 15 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΠολιτικήΕλλάδαΤο πλάνο του Ελληνικού

Το πλάνο του Ελληνικού


Του Αλέξανδρου Παντελάκου,

Το εμβληματικό έργο της αξιοποίησης της έκτασης του πρώην αεροδρομίου (συνολικής επιφάνειας 6,2 εκατ. στρεμμάτων) στο Ελληνικό αποτελεί ένα μείζον ζήτημα για την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, η οποία από την πρώτη μέρα της στην εξουσία, δούλεψε σε πυρετώδεις ρυθμούς για την άμεση αντιμετώπιση των προβλημάτων και για την εκκίνηση του έργου. Εκτός από τον αρμόδιο υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνι Γεωργιάδη, το έργο απασχόλησε ιδιαίτερα τον υπουργό Ενέργειας, Κωστή Χατζηδάκη (οι δυο τους κατέθεσαν τροπολογία για τον ν.4067/2012), τον υπουργό Επικρατείας, Γιώργο Γεραπετρίτη, τον υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ, Άκη Σκέρτσο, και τον πρόεδρο του ΤΕΕ, Γιώργο Στασινό, που διατελεί σύμβουλος της κυβέρνησης για το συγκεκριμένο έργο.

Παρόλα αυτά, όμως, το στοίχημα για την έκδοση των τριών Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων, που θα τακτοποιούν όλα τα εκκρεμή προβλήματα για την εκκίνηση του εγχειρήματος παρέμενε έως σήμερα. Πλέον, μετά και την θετική γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου στις 21 Αυγούστου, ο δρόμος για την επένδυση έχει ανοίξει για τα καλά. Το Σάββατο 24 Αυγούστου, το Κεντρικό Συμβούλιο Διοίκησης ενέκρινε το σύνολο των κοινών υπουργικών αποφάσεων, μεταξύ άλλων ως προς τις ζώνες πολεοδόμησης, τους κοινόχρηστους χώρους, τους όρους δόμησής του και τη διαχείρηση των αρχαίων, ενώ αύριο, ο αρμόδιος υπουργός διαμήνυσε ότι οι τελικές αποφάσεις για την επένδυση θα δοθούν προς διαβούλευση, σε ενιαίο πολυνομοσχέδιο για την απλούστευση των αδειοδοτικών διαδικασιών σε επενδύσεις.

Τι είναι, όμως, η επένδυση του Ελληνικού;

Το όραμα, ύψους 8 δις. ευρώ, στο πλάνο της κοινοπραξίας, με επικεφαλής την Lamda Development, με την επενδυτική συμμετοχή της κινεζικής Fosun και της αραβικής Al Maabar, είναι η δημιουργία ενός μητροπολιτικού πόλου διεθνούς εμβέλειας, που θα παρέχει παγκόσμιας εμβέλειας υπηρεσίες και υποδομές. Το παρόν εγχείρημα θα αποτελεί ένα πρότυπο μοντέλο αστικής μεταρρύθμισης, αναβαθμίζοντας το επίπεδο ζωής των πολιτών της Αττικής, αποτελώντας ταυτόχρονα έναν πόλο έλξης παγκόσμιου ενδιαφέροντος, προσελκύοντας νέες επενδύσεις στους τομείς του τουρισμού, της επιχειρηματικότητας, της καινοτομίας, του πολιτισμού και του περιβάλλοντος.

Πιο συγκεκριμένα, η επένδυση στο Ελληνικό περιλαμβάνει τη δημιουργία οικιστικών και ξενοδοχειακών μονάδων, ενός μητροπολιτικού πάρκου, κέντρων πολιτισμού, αθλητισμού, αναψυχής και διασκέδασης, μουσείων, ενός επιχειρηματικού πάρκου εκπαίδευσης, έρευνας και επιχειρηματικότητας, την εγκαθίδρυση ποικίλων εμπορικών δραστηριοτήτων, συμπεριλαμβανομένης της δημιουργίας καζίνο, καθώς επίσης και την ολική διαμόρφωση και αναβάθμιση της μαρίνας και του παραλιακού μετώπου.

Ποιο είναι, όμως, το όφελος για την Πολιτεία;

Το άμεσο και ορατό αποτέλεσμα του έργου θα είναι η αύξηση του τουρισμού, περί τους 1.000.000 τουρίστες ετησίως, σύμφωνα με τις τελευταίες μετρήσεις, με αυτό να συνεπάγεται και την ενίσχυση της οικονομίας εξαιτίας των αυξημένων ροών ξένων τουριστών. Πέραν αυτού, όμως, το εν λόγω εγχείρημα έχει πολλά περισσότερα να προσφέρει στην ελληνική Πολιτεία.

Εκτός των άμεσων εσόδων, η σύμβαση του έργου προβλέπει την απόδοση του 30% των καθαρών κερδών στο ελληνικό δημόσιο, πλέον μιας ελάχιστης απόδοσης, για ένα χρονικό ορίζοντα 99 ετών. Επιπροσθέτως, τα έμμεσα οικονομικά οφέλη εκτιμώνται στα 10,5 δις. ευρώ, που διαχέονται στα 25 χρόνια -που απαιτούνται για την ολοκλήρωση του έργου- και καταμερίζονται ως εξής: i.) 5 δις. ευρώ από φόρους και ii.) 5,5 δις. ευρώ από ασφαλιστικές εισφορές.

Σημαντική, επίσης, θα είναι η αναμενόμενη συμβολή του έργου στο Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν. Σύμφωνα με την μελέτη του ΙΟΒΕ, το ΑΕΠ θα παρουσιάσει αύξηση της τάξεως του 2%, το οποίο θα οφείλεται στην παραγωγή νέου εθνικού πλούτου, που θα απορρέει από όλες τις εκφάνσεις των ελληνικών επιχειρήσεων, αποτέλεσμα που θα προέρχεται από την αναζωογόνηση του ανενεργού παραγωγικού δυναμικού και από τη δημιουργία νέων επενδύσεων. Η ίδια έρευνα επισημαίνει και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, τόσο στον βραχυπρόθεσμο όσο και στον μακροπρόθεσμο ορίζοντα. Πιο συγκεκριμένα, εξαιτίας της κατασκευαστικής δραστηριότητας, προβλέπεται η δημιουργία 10.000 θέσεων εργασίας κατά την πρώτη πενταετία και επιπλέον 2.000 νέων θέσεων για κάθε επιπλέον έτος κατασκευής, καταλήγοντας σε βάθος 20ετίας τις 70.000.


 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Αλέξανδρος Παντελάκος
Αλέξανδρος Παντελάκος
Γεννημένος στη Θεσσαλονίκη το 1997, είναι προπτυχιακός φοιτητής του τμήματος Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Έχει συμμετάσχει σε πληθώρα προσομοιώσεων τόσο στο εξωτερικό όσο και στο εσωτερικό (MUN, EuroPa.S, MBE, κ.α.). Ασχολείται ενεργά με τον αθλητισμό και τον εθελοντισμό.