Της Μαριέτας Μουγιάντση,
Φωτιά. Η ζωοποιός δύναμη που αξιοποίησε ο άνθρωπος κατά την αρχαιότητα, όχι μόνο για να προστατευτεί από τα άγρια ζώα, αλλά και για να δημιουργήσει πολιτισμό. Φωτιά. Η θανατηφόρος δύναμη που δύναται να αφανίσει κάθε είδος πολιτισμού, έμβιων και άβιων όντων, και κάθε τι άλλο στο πέρασμά της. Στις 15 Απριλίου 2019, η Παναγιά των Παρισίων. Στις 10 Ιουλίου 2019, η Αλάσκα, η Σιβηρία, η Γροιλανδία.
Στις 15 Απριλίου 2019, μαθαίνουμε πως η Παναγιά των Παρισίων μαίνεται στις φλόγες για περισσότερες από 8 ώρες. Μεγάλο μέρος της ιστορικής αυτής εκκλησίας καταστρέφεται. Γάλλοι πολίτες παρακολουθούν από μακριά το σπαραξικάρδιο θέαμα και προσεύχονται να σωθεί το στολίδι του Παρισιού. Την ίδια στιγμή, κανάλια από όλο τον κόσμο μεταδίδουν ζωντανά τις προσπάθειες κατάσβεσης της φωτιάς και διαδίδουν τις εκτιμήσεις του μεγέθους της καταστροφής. Τα ελληνικά ΜΜΕ ασχολούνται για μέρες, και αφιερώνουν μεγάλο μέρος του τηλεοπτικού χρόνου για να επικοινωνήσουν στους τηλεθεατές κάθε νέα λεπτομέρεια. Μεταξύ άλλων, γίνεται λόγος για δωρεές από όλο τον κόσμο, με στόχο την αποκατάσταση των καταστροφών. Κινητοποιούνται σημαντικοί φορείς και μη κερδοσκοπικοί οργανισμοί. Αυξάνεται το ενδιαφέρον, όχι μόνο Γάλλων πολιτών, αλλά και πολιτών από όλο τον κόσμο. Η πυρκαγιά στην Παναγιά συγκινεί μικρούς και μεγάλους, Παριζιάνους και μη.
Πριν από μόλις έναν μήνα, στις 10 Ιουλίου 2019, τεράστιες φωτιές κατακαίνε δάση σε Αλάσκα, Σιβηρία, Γροιλανδία. Η οικολογική καταστροφή που παρατηρείται δεν έχει προηγούμενο, δεδομένου ότι οι εκλύσεις διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα ξεπερνούν τις συνολικές εκλύσεις των τελευταίων οκτώ ετών. Ο καπνός από τις φωτιές είναι πλέον ορατός από το διάστημα. Καταγράφονται απαγορευτικές για την Αλάσκα θερμοκρασίες, με το θερμόμετρο να φτάνει στους 32 βαθμούς Κελσίου. Η ζωή των κατοίκων αυτών των περιοχών απειλείται ολοένα και περισσότερο, και πολλοί αναγκάζονται να εκκενώσουν τις περιοχές τους. Τα ΜΜΕ παρουσιάζουν τα εξέχουσας σημασίας αυτά προβλήματα ως θέματα «ταμπού», παρέχοντας μερική ενημέρωση για το μέγεθος των καταστροφών και λησμονώντας να παροτρύνουν τους τηλεθεατές να δράσουν άμεσα.
Στην περίπτωση της Παναγιάς, η ενημέρωση από τα ΜΜΕ υπήρξε αξιοσημείωτη. Η συνεχής ενημέρωση έδωσε τη δυνατότητα στους Έλληνες πολίτες να συμπορεύονται με την επικαιρότητα, καθώς και να γίνονται αποδέκτες κάθε νέας πληροφορίας για τις εξελίξεις στο Παρίσι. Αντίθετα, στην περίπτωση των πυρκαγιών σε Αλάσκα, Σιβηρία και Γροιλανδία, η ενημέρωση ήταν πολύ μικρότερης διάρκειας και όγκου πληροφοριών. Η Παναγιά των Παρισίων είναι ένα απείρου κάλλους ιστορικό και τουριστικό μνημείο, καθώς και ένα σύμβολο πίστης, δεδομένου ότι είναι ο μητροπολιτικός ρωμαιοκαθολικός ναός του Παρισιού. Σαφώς, η σημασία που της πρέπει είναι απαράμιλλη, και η μερική καταστροφή της έσπειρε τη θλίψη στα μάτια εκατομμυρίων ανθρώπων. Ωστόσο, η οικολογική καταστροφή μαστίζει την εποχή μας και χρειάζεται να αφιερωθεί πολύς χρόνος σε αυτό το ζήτημα, τόσο από τον κόσμο της πολιτικής, όσο και από την κοινωνία.
Η παρουσίαση της οικολογικής καταστροφής από τα ΜΜΕ, ως ένα πρόβλημα που βλάπτει με σταθερό ρυθμό τον πλανήτη μας, είναι τουλάχιστον εγκληματική. Με το πέρασμα των χρόνων, όλο και πληθαίνουν οι «φυσικές» καταστροφές, οι θερμοκρασίες της γης αυξάνονται δραματικά, οι πάγοι λιώνουν, οι πυρκαγιές αυξάνονται και ο ίδιος μας ο πλανήτης μας εκδικείται για όσα του έχουμε φορτώσει. Τα ΜΜΕ φέρουν αδιαμφισβήτητα μερική ευθύνη για την άγνοια και τη συχνή αδιαφορία που υπάρχει στην ελληνική συνείδηση, η οποία ουκ ολίγες φορές έχει αποδείξει ότι υστερεί οικολογικής συνείδησης. Είναι ανάγκη, τα ΜΜΕ να αντιληφθούν ότι χρειάζεται να προβάλουν σε μεγαλύτερο και συχνότερο βαθμό τις όποιες εξελίξεις που αφορούν το περιβάλλον και να προάγουν την ανάπτυξη οικολογικής συνείδησης. Τέλος, είναι χρέος όλων μας να ενημερωνόμαστε και να προστατεύουμε τον πλανήτη μας, με όποιον τρόπο μπορούμε.
Γεννήθηκε στην Θεσσαλονίκη το 2000 και είναι προπτυχιακή φοιτήτρια στο τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του ΑΠΘ. Μελλοντικά φιλοδοξεί να ασχοληθεί με τον κλάδο της μετάφρασης-διερμηνείας.