Του Μάριου Μώρου,
Το παρακάτω άρθρο αναφέρεται ακροθιγώς σε κάποια βασικά στοιχεία της πλοκής της πέμπτης σεζόν του Black Mirror, και συγκεκριμένα του τρίτου και τελευταίου της επεισοδίου.
Η πλέον αποκλειστική παραγωγή της υπηρεσίας Netflix (από το 2015), Black Mirror, επέστρεψε μετά από 2 περίπου χρόνια με την καινούργια σεζόν, αποτελούμενη από τρία αυτοτελή επεισόδια. Η ανθολογική σειρά το Δεκέμβριο του 2018 κυκλοφόρησε και μια ανεξάρτητη ταινία, το Black Mirror: Bandersnatch που εισήγαγε την καινοτομία της διαδραστικής τηλεόρασης.
Με τις άριστες κριτικές της σειράς, την αγάπη των φανατικών της οπαδών, το διάστημα παραγωγής της τελευταίας σεζόν και κυρίως ο υψηλός πήχης που τέθηκε με το Bandersnatch, δημιουργήθηκαν μεγάλες προσδοκίες και ανυπομονησία.
Με έναν σύντομο πληθοπορισμό σε πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, φαίνεται ότι η καινούργια σεζόν του Black Mirror άφησε διχασμένους τους θαυμαστές της, πολλοί από τους οποίους υποστήριξαν ότι η σειρά δεν είναι πλέον τόσο σκοτεινή, πρωτότυπη και καθηλωτική όπως παλαιότερα. Έγινε, συγχρόνως, λόγος για την εμπορικότητα που κατέκλυσε την τελευταία σεζόν και άλλαξε την κατεύθυνση του περιεχομένου της.
Το τρίτο επεισόδιο της σεζόν έχει ως πρωταγωνίστρια την τραγουδίστρια-ηθοποιό Miley Cyrus, η οποία υποδύθηκε την ποπσταρ Ashley O. Η επιλογή δεν ήταν τυχαία, καθώς η παραγωγή της σειράς ήθελε ένα άτομο που να γνωρίζει σε βάθος το υπόβαθρο της μουσικής σκηνής, περιπτώσεις πίεσης, χειραγώγησης και εξαναγκασμού γύρω από την εικόνα, περσόνα και το σώμα των καλλιτεχνών. Η επιλογή αυτή, συνεπώς, ήταν άρτια, καθώς αξιοποίησε τις γνώσεις της Cyrus για τη μουσική σκηνή (στην οποία η ίδια δραστηριοποιείται από πολύ μικρή ηλικία), καθώς και τις τραγουδιστικές και υποκριτικές τις ικανότητες.
Η πολυτάραχη πλοκή παρουσιάζει μια υπερβολική εκδοχή του σκληρού και καταπιεστικού οικοσυστήματος της μουσικής βιομηχανίας, ένα ακραίο σενάριο όπου εμπλέκονται φαινόμενα όπως η εξαναγκαστική χρήση ψυχοφαρμάκων, τεχνητή νοημοσύνη, διαστρέβλωση της αλήθειας και συναυλίες με ολογράμματα. Παραδόξως, το τελευταίο ήδη έχει εδραιωθεί στη σύγχρονη σκηνή, ενώ περιπτώσεις χορήγησης φαρμάκων έχουν παρατηρηθεί αρκετά στη mainstream μουσική βιομηχανία.
Σκελετός της ιστορίας είναι το τραγούδι της Ashley Ο, ονόματι On a roll. Το τραγούδι αποτελεί απόρροια εμπορικότητας και εξαναγκασμού της τραγουδίστριας να είναι ελκυστική, μαζοποιημένης εικόνας και να αποτελεί πρότυπο για τους θαυμαστές της. Η ίδια η τραγουδίστρια εκφράζει την αποδοκιμασία για την εικόνα που προβάλλει η ίδια και για την τοξική κατάσταση που περιβάλλει την διοικητική, συμβουλευτική και δημιουργική της ομάδα, κάτι που είχε καταστροφικές συνέπειες.
Τόσο το αυθεντικό τραγούδι όσο και το αντίστοιχο βίντεο κλιπ δημοσιεύτηκαν στο Youtube, στο iTunes Music Store και το Spotify. Στις τελευταίες δύο πλατφόρμες-κολοσσούς της μουσικής σκηνής, το εν λόγω περιεχόμενο κυκλοφόρησε κάτω από τον επίσημο πλέον λογαριασμό “Ashley O”. Η εικονική αυτή περσόνα έχει πλέον δικούς της αληθινούς ακολούθους, μηνιαίους ακροατές, εκατομμύρια streams και views. Τις πρώτες μέρες της κυκλοφορίας μάλιστα, το τραγούδι γνώρισε τεράστια εμπορική επιτυχία σε αμερικάνικα charts, όπου είναι περισσότερο γνωστή η Miley Cyrus, αλλά και στα βρετανικά, καθώς η σειρά είναι βρετανικής παραγωγής.
Επιπλέον, κυκλοφόρησε παράλληλα και το “Right Where I Belong”, που αντιπροσωπεύει μία ακόμα σκοτεινότερη διάσταση της πλοκής και συνεπώς, της πραγματικότητας της μουσικής βιομηχανίας.
Η παραπάνω ενέργεια έδωσε μια πιο ρεαλιστική πινελιά στο ακραίο, δυστοπικό μήνυμα του Black Mirror. Το τραγούδι που αγαπήθηκε από ένα εικονικό κοινό αγαπήθηκε εν τέλει και από ένα πραγματικό κοινό. Ακροατές παγκοσμίως αγάπησαν την επαναληπτικότητα και το φορμαλισμού ενός ακόμα ποπ τραγουδιού, αγνοώνταςτη σκληρή αλήθεια που έχει παρατηρηθεί πίσω από αντίστοιχες περιπτώσεις και επιβεβαίωσαν το “φαντασιακό” σενάριο του Black Mirror. Όλα αλλάζουν και αναδιαμορφώνονται στο πλαίσιο της εμπορικότητας, τόσο από την πλευρά της μουσικής σκηνής, όσο και από το κοινό, φανατικό και μη.
Η λεπτομέρεια αυτή έδωσε αρκετά ελαφρυντικά στη τελευταία σεζόν της σειράς, καθώς έφερε στην πραγματικότητα αυτό που θίγει, σαν ένα είδος πειράματος μεταξύ πραγματικής και εικονικής διάστασης. Επιπλέον, από μια πιο επιχειρηματική οπτική, το εν λόγω εγχείρημα έφερε και έσοδα στο Netflix και τους υπολοιπούς συντελεστές, καθώς στο Youtube, λόγου χάριν, οι προβολές αντιστοιχούν στον επίσημο λογαριασμό της streaming εταιρείας.
Γεννήθηκε το 1998 και μεγάλωσε στην Αθήνα. Είναι απόφοιτος της Σχολής Μωραΐτη και σπουδάζει στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, στο Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού. Δραστηριοποιείται εθελοντικά σε πολιτιστικά και μη δρώμενα. Όντας στη σφαίρα αυτή, αρθρογραφεί για τα πολιτισμικά και έχει διατελέσει αρχισυντάκτης στο τμήμα του Ελεύθερου για το OffLine Post.