12.1 C
Athens
Κυριακή, 22 Δεκεμβρίου, 2024
ΑρχικήΠολιτικήΓνώμηΠόλεμος του υπουργείου με τους επαγγελματίες οδήγησης

Πόλεμος του υπουργείου με τους επαγγελματίες οδήγησης


Της Κατερίνας Κοντογιάννη,

Πόλεμος έχει ξεσπάσει μεταξύ του Υπουργείου Μεταφορών και ειδικότερα του αρμόδιου υπουργού  Χρήστου Σπίρτζη και των επαγγελματιών εκπαιδευτών οδήγησης. Για την ακρίβεια “φρένο” έχει μπει εδώ και 8 μήνες στις εξετάσεις των υποψηφίων οδηγών, οδηγώντας τους εκπαιδευτές οδήγησης σε απόγνωση και σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης, καθώς και τους υποψηφίους σε μια κατάσταση αναμονής και συνεχούς αναβολής της απόκτησης, ανανέωσης ή επέκτασης το διπλώματος οδήγησής τους.

Πώς όμως ξεκίνησαν όλα;

Η απεργία των εξεταστών ξεκίνησε καθολικά από την 1η Οκτώβρη 2018, ορμώμενοι, από την μη καταβολή της αποζημίωσης στους εξεταστές υποψηφίων οδηγών, που διενήργησαν εξετάσεις εκτός ωραρίου εργασίας, από 1/5/2018 έως και 28/9/2018. Συνεχίστηκε όμως, εξαιτίας του νέου νομοσχεδίου, που προβλέπει τροποποιήσεις στον τρόπο της εξέτασης των οδηγών, αλλά και νέους όρους ως προς ήδη κατόχους άδειας οδήγησης. Σημειωτέον ότι ο νόμος δεν υποχρεώνει τους εξεταστές να “κατεβαίνουν” στις πρακτικές εξετάσεις.

Ακριβέστερα, το υπουργείου Μεταφορών παρουσίασε τον νέο νόμο (4599/2019) που τροποποίησε τη διαδικασία διεξαγωγής των εξετάσεων για την απόκτηση διπλώματος οδήγησης. Μεταξύ άλλων, προβλέπεται (παρ. 10 του άρθρου 4) ότι πριν την πρακτική εξέταση, κάθε υποψήφιος οδηγός θα πρέπει να διαθέτει ο ίδιος μια καινοτόμα(;) ασφαλιστική κάλυψη έναντι των κινδύνων, που δεν καλύπτονται από το ασφαλιστήριο συμβόλαιο του εκπαιδευτικού οχήματος, καθώς πλέον σε αυτό επιβαίνει μόνον ο υποψήφιος οδηγός και μπορούν να προκύψουν κατά τη διεξαγωγή της πρακτικής του εξέτασης. Βέβαια, σε αυτό το σημείο διαφαίνεται η έλλειψη του νομοσχεδίου καθώς, παρά τα ασφαλιστήρια συμβόλαια με ειδικούς όρους που κυκλοφόρησαν  από τις ασφαλιστικές εταιρείες – και μετά και από πιέσεις του υπουργείου μεταφορών καθώς δεν υπήρχε σαν προϊόν νωρίτερα- «το υπουργείο και οι ασφαλιστικές εταιρείες αρνούνται να επιβεβαιώσουν γραπτώς ότι παρέχουν την ειδική ασφαλιστική κάλυψη που προβλέπεται από την ισχύουσα νομοθεσία – ν. 4599/2019», καταγγέλλουν οι εκπαιδευτές. Επίσης, έλλειμμα παρατηρείται στο νομοσχέδιο και με τον τεχνολογικό εξοπλισμό που προβλέπεται να εγκατασταθεί στα εκπαιδευτικά οχήματα που αφορά κάμερες, μικρόφωνο, Internet κτλ, καθώς, όπως έχει καταγραφεί, οι προδιαγραφές που έχουν δοθεί από το υπουργείο, «φωτογραφίζουν» συγκεκριμένο προμηθευτή. Πρόβλημα παρουσιάζεται και στη δεύτερη φάση της εξέτασης, όπου με το νέο νόμο στο όχημα θα παρευρίσκεται και εκπαιδευτής, ο οποίος δεν πρέπει να έχει σχέση με τη σχολή που εκπαιδεύτηκε ο εξεταζόμενος. Ωστόσο, με παλιότερη διάταξη, που δεν έχει καταργηθεί, προβλέπεται ότι ο εκπαιδευτής πρέπει να έχει άμεση σχέση με τη σχολή.

Με μία επιστολή η Ομοσπονδία Εκπαιδευτών Υποψηφίων Οδηγών Ελλάδος (Ο.Ε.Υ.Ο.Ε.) προς όλους τους περιφερειάρχες της Ελλάδας, ζητά την επίλυση του υπάρχοντος προβλήματος καθώς όπως υπογραμμίζεται στην σχετική επιστολή βρίσκονται σε αναμονή περίπου 120.000 με 150.000 υποψήφιοι οδηγοί και έχουν πληγεί σε μεγάλο βαθμό περίπου 2.500 σχολές. Ενώ εκφράζουν και το επιπλέον παράπονο, καθώς παρότι με τον νέο νόμο το 1/3 του παραβόλου δοκιμασίας προσόντων και συμπεριφοράς θα πηγαίνει πλέον στις περιφέρειες, οι ίδιες μένουν άπραγες και σε κατάσταση αδράνειας “μπροστά” στο πρόβλημα.

Από πλευράς του το υπουργείο μεταφορών, όχι μόνο αρνείται να αποδεχτεί τα κενά του νομοθετήματός του, αλλά κατά τη συνήθη πρακτική του, επιχειρεί, να αποδώσει τις καθυστερήσεις και τα προβλήματα στους ίδιους τους εκπαιδευτές. Σε σχετική ανακοίνωσή ζήτησε: «να απολογηθεί η Πανελλήνια Ομοσπονδία Εκπαιδευτών Οδήγησης στους εκπαιδευτές για την παρακώλυση του έργου τους και στους πολίτες για την ταλαιπωρία που υφίστανται».

Ο κ. Σπίρτζης, υποστηρίζει ότι ο νέος τρόπος εξετάσεων θα περιορίσει τα φαινόμενα διαφθοράς που παρατηρούνται για την απόκτηση διπλώματος οδήγησης, βέβαια, εννοείται πως οποιαδήποτε κίνηση για την καταπάτηση της διαφθοράς είναι επιθυμητή αλλά, πρέπει να είναι και υλοποιήσιμη καθώς και η ύπαρξη μιας κάμερας στο αυτοκίνητο δεν λύνει το πρόβλημα, η διαπλοκή δυστυχώς μπορεί να γίνεται και πίσω από τις κάμερες.

Μετά από τόσους μήνες απεργίας, δεν επηρεάζονται μόνο οι τσέπες των εκπαιδευτών και τα νεύρα των υποψηφίων οδηγών, αλλά έχουν μειωθεί τα έσοδα του κράτους (δεν εκδίδονται τα παράβολα των πρακτικών εξετάσεων), επηρεάζονται αρνητικά οι πωλήσεις αυτοκινήτων και  καταγράφεται απώλεια θέσεων εργασίας για τους υποψήφιους οδηγούς Π.Ε.Ι -και όχι μόνο   που βρίσκονται σε αναμονή. Προς το παρόν, μόνο οι άνω των 74 ετών δίνουν εξετάσεις για ανανέωση του διπλώματος και μόλις πριν λίγες μέρες, το υπουργείο μεταφορών σε μία προσπάθεια να κατευνάσει τα πνεύματα, προχώρησε σε νέα παράταση. Αυτή τη φορά, παρατείνει την ισχύ των δελτίων εκπαίδευσης εξέτασης (ΔΕΕ) των υποψηφίων οδηγών έως τις 31 Ιουλίου.

Εν κατακλείδι, και οι υποψήφιοι και οι εκπαιδευτές καθώς και το υπουργείο βρίσκονται σε μία χαοτική κατάσταση η οποία δεν φαίνεται να λύνεται γρήγορα. Θα δούμε τι μέλλει γενέσθαι, όπως φαίνεται μετά τις εκλογές.


Κατερίνα Κοντογιάννη

Έχει γεννηθεί και μεγαλώσει στην Ιεράπετρα της Κρήτης. Σπουδάζει στο τμήμα Πολιτικής Επιστήμης του Πανεπιστημίου Κρήτης, ευρισκόμενη στο 3ο έτος των σπουδών της και έχει συμμετάσχει σε προσομοιώσεις τοπικού, εθνικού καθώς και διεθνούς βεληνεκούς.

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Γιώτα Κοσκινά
Γιώτα Κοσκινά
Γεννήθηκε στην Αθήνα και μεγάλωσε στον Πειραιά. Αποφοίτησε το 2016 από το τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Διεθνών Σχέσεων του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου με κατεύθυνση την Πολιτική Επιστήμη. Είναι μεταπτυχιακή φοιτήτρια του τμήματος Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης στο μεταπτυχιακό με τίτλο «Πολιτική και Διαδίκτυο» του Πανεπιστημίου Αθηνών. Εργάζεται στον ιδιωτικό τομέα ως επικοινωνιολόγος.