Του Μιχάλη Τζάνη,
Σε ισχύ έρχεται η επονομαζόμενη “extra low emission zone” (ULEZ) στο κέντρο του Λονδίνου με σκοπό τη δραστική μείωση εκπομπής ρύπων. Πρόκειται για ένα δακτύλιο που έρχεται να ενισχύσει την ήδη υπάρχουσα ζώνη χαμηλής εκπομπής ρύπων που εφαρμόζεται εδώ και κάποια χρόνια στη Μητρόπολη της Ευρώπης. Στόχος του μέτρου είναι να φτάσουμε σε μηδενικές εκπομπές ρύπων μέχρι το 2021, ο οποίος στόχος, έχει θεσπιστεί από το σύνολο της ευρωπαϊκής ένωσης.
Όποιος οδηγός, λοιπόν, επιθυμεί να εισέλθει στη ULEZ και δεν πληρεί το αυτοκίνητό του τις προδιαγραφές της ρύθμισης, θα πρέπει να καταβάλει το αντίτιμο των £12.50 ημερησίως. Αυτό το αντίτιμο έρχεται να προστεθεί στο υφιστάμενο πλαίσιο που ορίζει ότι κάθε οδηγός καταβάλει το λεγόμενο «congestion charge», £11.50, (Δευτέρα-Παρασκευή), που δεν είναι άλλο παρά η χρέωση λόγω της κυκλοφοριακής συμφόρησης που δημιουργείται στους δρόμους της αγγλικής πρωτεύουσας. Όλα αυτά, προφανώς, έχουν ως στόχο την αποθάρρυνση των πολιτών από το να χρησιμοποιούν το αυτοκίνητό τους για τις καθημερινές τους διαδρομές.
Ο Δήμαρχος του Λονδίνου σε συνδυασμό με την tfL (Μέσα Μαζικής Μεταφοράς Λονδίνου), είναι αποφασισμένοι να αντιμετωπίσουν δραστικά το φαινόμενο αυτό καθώς παρατηρείται ότι οι Λονδρέζοι είναι από τους πιο υψηλά εκτιθέμενους σε ρυπογόνους ουσίες παγκοσμίως.
Και ενώ όλα τα παραπάνω αν μη τι άλλο παρά ως ενθαρρυντικά για το μέλλον του πλανήτη μας μπορούν να χαρακτηριστούν, από την άλλη πλευρά, πρόκειται να πλήξουν σημαντική μερίδα των κατοίκων του Λονδίνου αφού όπως παρατηρείται, οι οικονομικά ασθενέστεροι είναι και αυτοί που εμπίπτουν στην κατηγορία αυτή, της μη τήρησης δηλαδή των προδιαγραφών που συνεπάγεται και υποχρέωση καταβολής του αντιτίμου.
Για να δούμε, λοιπόν, την κοινωνική διάσταση του φαινομένου αυτού, αρκεί κάποιος να ρίξει μια ματιά στα στοιχεία που παρατίθενται εδώ και αποτελούν πηγή έμπνευσης του εν λόγω άρθρου. Βάσει των παραπάνω, ενώ πολλά είναι τα αυτοκίνητα που πληρούν τις προδιαγραφές που ορίζει η ULEZ, πάνω από 100,000 αυτοκίνητα βρίσκονται εκτός των προβλεπόμενων ορίων. Αυτό πέρα από τα έσοδα που θα αποφέρει σε ετήσια βάση, δε παύει να αποτελεί ακόμη μια πληγή στη τσέπη χιλιάδων οδηγών, αμβλύνοντας έτσι τις κοινωνικές ανισότητες.
Προσπαθώντας κανείς να κάνει μια γενικότερη αποτίμηση της κατάστασης, αξίζει να αναφέρουμε ότι η Κλιματική Αλλαγή, απόρροια της ανθρώπινης δραστηριότητας και επακόλουθο της εκπομπής ρυπογόνων ουσιών καθημερινά, βρίσκεται στο επίκεντρο των συζητήσεων της Ε.Ε. Η ανάγκη για δραστική αντιμετώπιση του φαινομένου υπερθέρμανσης του πλανήτη είναι πλέον επιτακτική. Χρειάζονται και γενναίες αποφάσεις οι οποίες πολλές φορές έχουν και αρνητικές συνέπειες.
Θέλοντας να διατυπώσω και τη δική μου προσωπική άποψη για τα παραπάνω, θεωρώ πως το μέτρο κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση και πως κάτι αντίστοιχο πρέπει να επεκταθεί στο σύνολο της Ευρώπης. Αν τα παραπάνω, δε, συνοδεύονται και από μέτρα κοινωνικής πολιτικής, θα μιλάμε για τον τέλειο συνδυασμό. Είναι μια χρυσή ευκαιρία να μετατρέψουμε το πρόβλημα σε αφορμή για να κάνουμε το next big step. Οι οικονομικά ασθενέστεροι πρέπει να ενισχυθούν με τη μορφή επιδότησης ώστε να αλλάξουν τα παλιά τους οχήματα υψηλών ρύπων με καινούρια, νέας καινοτόμας τεχνολογίας και να μην υποχρεούνται πλέον να πληρώνουν. Παράλληλα θα πρέπει να επενδύσουμε στους νέους επιστήμονες και να τους ωθήσουμε στο να στρέφουν την έρευνα στην αξιοποίηση όλης την νέας τεχνολογίας με τελικό αποτέλεσμα ολοένα και περισσότερες πράσινες πόλεις. Το να αναπνέουμε καθαρό, φρέσκο αέρα είναι δικαίωμα όλων. Η υπέρβαση είναι επιβεβλημένη.
Γεννημένος στην Ηγουμενίτσα Θεσπρωτίας, αποφοίτησε στη Σχολή Θετικών Επιστημών Α.Π.Θ. Κατά τη διάρκεια των σπουδών του, ασχολήθηκε ενεργά με το Σύλλογο Φοιτητών Τμήματος Φυσικής, ενώ παράλληλα υπήρξε συνδιαχειριστής της ιντερνετικής πλατφόρμας Newn.gr & Newn Webradio. Μετά το πέρας των σπουδών του, εργάστηκε ως καθηγητής Θετικών Επιστημών σε φροντιστήριο Μέσης Εκπαίδευσης στη Θεσσαλονίκη. Από το Σεπτέμβριο του 2017 ζει και εργάζεται στο Λονδίνο, ως Science Teacher, ενώ παράλληλα είναι μεταπτυχιακός φοιτητής του Queen Mary University of London. Η αγάπη του για την Ελλάδα, αλλά και τα ερεθίσματά του από τη ζωή στο εξωτερικό, στάθηκαν αφορμή για τη δημιουργία της στήλης Think Global, Act Local.