Της Μαρίας Αναγνωστάκη,
Από τον Ιανουάριο του 2019, θα είναι διαθέσιμη η εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης και της κατάργησης των χειρόγραφων παραστατικών και τιμολογίων. Ουσιαστικά, η υποχρεωτική εφαρμογή του έργου θα ξεκινήσει από 1-1-2020 για όλους τους ελεύθερους επαγγελματίες και τις επιχειρήσεις, αλλά δεδομένου ότι το πρότζεκτ θα είναι έτοιμο στα τέλη Δεκεμβρίου υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να εφαρμοστεί υποχρεωτικά και εντός του 2019. Τα στοιχεία των τιμολογίων που θα εκδίδονται και θα διακινούνται ηλεκτρονικά θα διαβιβάζονται ταυτόχρονα και στις πληροφοριακές υποδομές της ΑΑΔΕ για άμεσο έλεγχο και διασταύρωση. Με τη διαδικασία αυτή, οι φορολογικές αρχές θα γνωρίζουν εξ αποστάσεως και σε πραγματικό χρόνο το ύψος των συναλλαγών μεταξύ επιχειρήσεων, αλλά και ελευθέρων επαγγελματιών.
Με την καθιέρωση της υποχρεωτικής «ηλεκτρονικής τιμολόγησης» θα ακυρωθεί η μέχρι τώρα ισχύουσα διαδικασία εκτύπωσης και διακίνησης των τιμολογίων σε χάρτινη μορφή για όλες τις συναλλαγές μεταξύ επιχειρήσεων, όπως επίσης και μεταξύ επιχειρήσεων-ελευθέρων επαγγελματιών. Με άλλα λόγια, τα Ελεγκτικά Κέντρα και οι Δ.Ο.Υ. θα είναι, κατά κάποιον τρόπο, online συνδεδεμένα με τα ταμεία και τα λογιστήρια των επιχειρήσεων-ελεύθερων επαγγελματιών και θα είναι γνώστες ανά πάσα στιγμή και εξ αποστάσεως ποιο είναι το ύψος των χονδρικών πωλήσεων που έχουν εκπληρώσει οι επιχειρήσεις, όπως επίσης και το ύψος των συναλλαγών παροχής υπηρεσιών μεταξύ επιχειρήσεων-ελεύθερων επαγγελματιών.
Στόχος της υποχρεωτικής έκδοσης ηλεκτρονικών τιμολογίων, η οποία αποβλέπει στην πάταξη του φαινομένου της διακίνησης πλαστών και εικονικών τιμολογίων, τα οποία χρησιμοποιούνται επί δεκαετίες προκειμένου να αποφύγουν φόρους εισοδήματος και ΦΠΑ αρκετές επιχειρήσεις ,καθώς αποτελεί μια από τις πιο αποτελεσματικές μεθόδους φοροδιαφυγής. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα πλαστά τιμολόγια εντείνουν τον χρόνο της παραγραφής στα 10+1 χρόνια, για όλους τους εμπλεκόμενους, δηλαδή εάν εντοπιστεί ένα εικονικό τιμολόγιο σε μια επιχείρηση είναι βέβαιο ότι καλούνται προς έλεγχο όλες οι εμπλεκόμενες επιχειρήσεις και δεν ισχύει η πενταετία για την παραγραφή των υποθέσεών τους.
Το πρότζεκτ του υπουργείου Οικονομικών και της ΑΑΔΕ για την ηλεκτρονική τιμολόγηση σχεδιάζει τριών ειδών διασταυρώσεις επί των ηλεκτρονικών τιμολογίων. Ειδικότερα:
- Η λήψη των συναλλαγών από την αρμόδια υπηρεσία της ΑΑΔΕ και ο πρώτο έλεγχος της ορθότητας των στοιχείων.
- Πρόβλεψη της επιβεβαίωσης της συναλλαγής μεταξύ των αντισυμβαλλόμενων, εάν δηλαδή και οι δύο έχουν δηλώσει τα ίδια στοιχεία για την ίδια συναλλαγή.
- Και το τελευταίο στάδιο ελέγχου σχετίζεται με την επιβεβαίωση της πληρωμής της συναλλαγής, δηλαδή με την μεταφορά του ποσού της αξίας, μέσω των τραπεζών με τις οποίες συνεργάζονται οι συναλλασσόμενοι.
Με αυτό τον τρόπο θα είναι αδύνατο να πραγματοποιηθούν εικονικές συναλλαγές, καθώς για όλα τα εκδοθέντα και αποσταλθέντα ηλεκτρονικά τιμολόγια θα διενεργούνται αυτόματα διασταυρώσεις με βάση τα στοιχεία των τραπεζών, προκειμένου να υπάρξει επιβεβαίωση αν όντως έχουν πραγματοποιηθεί οι συγκεκριμένες συναλλαγές.
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1994 και κατοικεί στο Ρέθυμνο Κρήτης. Είναι απόφοιτος στο τμήμα Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Κρήτης και μεταπτυχιακή φοιτήτρια στο τμήμα Χρηματοοικονομικής και Τραπεζικής Διοικητικής του Πανεπιστημίου Πειραιά. Εργάζεται σε λογιστικό γραφείο. Το ενδιαφέρον της κεντρίζουν τα φορολογικά και τραπεζικά ζητήματα. Στο OffLine Post αρθρογραφεί στην κατηγορία Οικονομικών.