Του Μάριου Μώρου,
Αν και λίγοι ήταν οι φετινοί δίσκοι που και έκαναν θράυση σε πωλήσεις, αλλά και απέσπασαν υψηλές κριτικές και σεβαστά βραβεία, θα ήταν άτοπο να λέγαμε ότι το 2018 δεν ήταν μία χρονιά με ποικολομορφία και κρυμμένα διαμάντια στη μουσική σκηνή. Στην παρακάτω λίστα έχουν σταχυολογηθεί τα καλύτερα άλμπουμ του 2018, με βάση κριτικές, βραβεία, την εξέλιξη του εκάστοτε καλλιτέχνη, πωλήσεις και επιδραστικότητα, καθώς και τη συνολική βαθμολογία κάθε δίσκου στο Metecritic. Οι δίσκοι αυτοί παρουσιάζονται με σειρά κυκλοφορίας.
Black Panther: The Album, Various Artists
Ο δίσκος που συνόδευσε την εκπληκτική ταινία Black Panther ήταν δεύτερο σε πωλήσεις από τα soundtrack άλμπουμς του 2018 (με πρώτο το soundtrack του A Star is Born). Η πειραματική hip hop και η pop-rap του δίσκου, καθώς και η σπουδαία συνεργασία ταλαντούχων αστέρων όπως είναι ο Kendrick Lamar, The Weeknd και η SZA, οδήγησε σε 8 υποψηφιότητες στα Grammys, με κυριαρχή υποψηφιότητα το άλμπουμ της χρονιάς. Στο Metacritic, o μέσος όρος του δίσκου είναι 80/100.
Golden Hour, Kacey Musgraves
Η Kacey Musgraves παραμένει πιστή στην ποιότητα της δισκογραφίας της και παραδίδει για άλλη μία φορά ένα εξαίρετο λυρικά άλμπουμ, όπου για πρώτη φορά η country ρίζες της φλερτάρουν με pop περισσότερο από ποτέ. Ο συνδυασμός country και disco στο High Horse αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα της διαφορετικότητας, που χαρακτηρίζει αυτό το δίσκο, ενώ το σύνολο εικονοπλαστικών στίχων και νοσταλγικών ακουσμάτων του Golden Hour χάρισε στη Musgraves 4 υποψιότητες στα επικείμενα Grammys, μεταξύ των οποίων και υποψιότητα για άλμπουμ της χρονιάς. Στο Metacritic έλαβε μέσο όρο 87/100 από τις κριτικές.
KOD, J.Cole
O πέμπτος και κοινωνικοπολιτικά φορτισμένος δίσκος του J.Cole έφτασε στην κορυφή των charts κατά την κυκλοφορία του, ενώ ταυτόχρονα 2 τραγούδια από το εν λόγω άλμπουμ ανέβηκαν στα Top 10 του Billboard ταυτόχρονα. Με εντυπωσιακούς συνδυασμούς jazz rap και trap, ο J.Cole έκανε για άλλη μία φορά κριτική σε ζητήματα ναρκωτικών, κατάθλιψης, βίας και της αφροαμερικανικής κουλτούρας. Στο έλαβε 73/100 μέσο όρο.
Dirty Computer, Janelle Monáe
Τραγουδίστρια, στιχουργός και περφόρμερ, η Janelle Monáe παρέδωσε για πολλούς το καλύτερο άλμπουμ της χρονιάς, με 89/100 μέσο όρο βαθμολογιών στο Metacritic. Το υποψήφιο για άλμπουμ της χρονιάς στα Grammys Dirty Computer υπογραμμίζει για άλλη μια φορά το ταλέντο της Monáe να πειραματίζεται με πολυάριθμα είδη μουσικής και να πραγματεύεται ζητήματα προτύπων ομορφιάς, φύλου, σεξουαλικότητας και της μουσικής βιομηχανίας μέσω ξεσηκωτικών τραγουδιών. To Make Me Feel, το κεντρικό τραγούδι του δισκού με επιρροές από τη δισκογραφία του Prince, έκανε αισθητή την παρουσία του στα charts την άνοιξη του 2018.
Everything Is Love, The Carters
Οι υπερδιασημότητες Beyoncé και Jayz συνδημιουργούν για πρώτη φορά δίσκο, ο οποίος και κλείνει την τριλογία των Carters, με τα άλλα δύο άλμπουμς να είναι το 4:44 και το ιστορικό Lemonade. Το κεντρικό τραγούδι του δίσκου, APESH*T, το βίντεο του οποίου γυρίστηκε στο μουσείο του Λούβρου, προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων, έγινε κεντρικό θέμα σε δελτία ειδήσεων παγκοσμίως, και χαρακτηρίστηκε ως ένα πολύ σημαντικό κομμάτι για την αφροαμερικανική κουλτούρα και μουσική. Σε όλο το άλμπουμ, βλέπουμε σε βάθος το ταλέντο της Beyoncé ακόμα και στη rap, ενώ στο Metacritic, το Everything Is Love, έλαβε μέσο όρο 80/100.
Scorpion, Drake
Όποιος με γνωρίζει προσωπικά, γνωρίζει ότι η μουσική του Drake μου είναι αδιάφορη. Παρόμοια άποψη έχουν και οι κριτές, καθώς στο Metacritic, ο τελευταίος δίσκος του Drake έλαβε μέσο όρο 67/100 από τις κριτικές. Από εμπορική, όμως, απόψη, ο εν λόγω καλλιτέχνης παραμένει κολλοσός στα charts, με τρία τραγούδια του Scorpion να έχουν κατακτήσει την κορυφή των charts, ενώ ο ίδιος ο δίσκος είναι από τους πιο πετυχημένους του 2018. Με κύρια στοιχεία την RnB και την rap, ο Drake βρήκε για άλλη μια φορά τη φόρμουλα που κερδίζει το ευρύ κοινό, σφραγίζοντας την ισχύ του streaming και των διαδικτυακών τάσεων στο σήμερα.
Super Sunset, Allie X
Ήδη από το 2015, η εκκεντρική synthpop τραγουδίστρια Allie X παραδίδει ευφάνταστα κομμάτια νεανικής αγάπης και αντίδρασης, διεισδύοντας, όμως, απειροελάχιστα στο κέντρο της μουσικής σκηνής. Με το Super Sunset, η Allie X εξερευνά τη φύση της αμερικανικής ποπ κουλτούρας και μουσικής βιομηχανίας και το ανταγωνιστικό πνεύμα στην προσπάθεια να παραμείνει κάποιος στην κορυφή. Κριτές και περιοδικά παγκοσμίως επιδοκίμασαν το παραδοξικό κόσμο που η ίδια δημιούργησε, με ακούσματα που θυμίζουν 80s, ενώ το άλμπουμ συνόδευσαν συλλεκτικές κασέτες μουσικής και μία αρκετά επαναστατική ψηφιακή συναυλία.
Αν στη λίστα αυτή βρήκατε αρκετά άγνωστα άλμπουμ και καλλιτέχνες (όπως και εγώ κατά την έρευνά μου), τότε έχει γίνει σίγουρα ένα μικρό, αλλά αξιέπαινο βήμα προόδου στη μουσική βιομηχανία, καθώς κριτές και κοινό αναγνωρίζουν περισσότερους under the radar καλλιτέχνες και επικροτούν προσπάθειες για κάτι καινούργιο και διαφορετικό.
Γεννήθηκε το 1998 και μεγάλωσε στην Αθήνα. Είναι απόφοιτος της Σχολής Μωραΐτη και σπουδάζει στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, στο Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού. Δραστηριοποιείται εθελοντικά σε πολιτιστικά και μη δρώμενα. Όντας στη σφαίρα αυτή, αρθρογραφεί για τα πολιτισμικά και έχει διατελέσει αρχισυντάκτης στο τμήμα του Ελεύθερου για το OffLine Post.